Farolás Ikarus-szal 1

Farolás Ikarus-szal

1998. augusztus 15-én nyílt meg a vezetéstechnikai tréningeket kínáló pálya. Személyautók mellett buszokkal is gyakorolni lehet a vezetés mesterfogásait. Nézőként az a leglátványosabb, ha buszokkal tréningeznek. Amikor valamilyen okból a Hungaroringen vagyunk, mindig nagy respekttel hallgatjuk a csúszós pályán faroló buszok üvöltő gumiját.

A Közlekedésbiztonsági és Vezetéstechnikai Tanpálya Kft-nél évente körülbelül 1200 buszsofőr vesz részt tréningen. Évente legalább 800-an jönnek a BKV-tól, a többiek valamely Volán-vállalatnál vezetnek hivatásszerűen.

A ringen található közlekedésbiztonsági centrumban többek között a fékezés, a kanyarodás, a jeges felületen való manőverezés begyakorlását segítik. A leglátványosabb mutatványokat a jeges felületet imitáló locsolt pályán lehet végrehajtani. Mi a SPORTváltó stábjával együtt jártunk a minap a ringen. Szerencsénk volt, többen is gyakoroltak a 15 éves kockalámpás Ikarus-szal.

Kívülről fotózva és belül ülve is az tetszett a legjobban, amikor a tréner 180, majd 270 fokos farolást mutatott be a hatalmas busszal. Ehhez az egyik oldali kerékkel csúszós, a másik oldali kerekekkel nedves aszfaltburkolaton kell haladni, majd fékezni és kormányozni. A soktonnás busz ekkor engedelmesen keresztbe áll. A választott tempótól függően 180 foktól 360 fokig terjedő skálán forgatható meg a városi Ikarus.

Mogyoródon egyszer a Szent László napok keretében több tucat ember élhette át az Ikarusban, milyen érzés egy 8 tonnás busszal egészfordulatot leírni.

A tréningen nem kifejezetten oktatás, hanem elsősorban gyakoroltatás folyik. Az elméleti felkészítést követően jöhet a gyakorlat a kissé átalakított Ikarus volánja mögött. A vezető mellett még egy ülést helyeztek el, ami kifejezetten zavarná az utazóközönséget a fel- és leszállásban. Ez előtt az ülés előtt egyetlen pedál van.

A tanpályán szolgáló busz motorja egy Rába D10-es dízel. Ez a motor 1993-óta készül, a városi Ikarusokba szereltek teljesítménye 204 és 211 lóerő közötti 1900-as fordulaton. A 10,3 literes hengerűrtartalomból turbófeltöltéssel 890 Nm-es nyomatékot hoznak ki 1140-nél. Ez sokkal jobb a 2156 jelű, korábbi Rába motor 670 Newtonméterénél. A fogyasztás 206 és 210 g/kWh közötti.

A megkérdezett buszvezetők persze nem gramm/kilowattórában számolnak. Nekik az számít, hogy kibír-e két műszakot egy tank gázolajjal a busz. A városi buszok műszaki állapotára sokat panaszkodtak. Sokszor ingben, nyakkendőben kénytelenek szerelni a rozzant autóbuszokat. Arra a kérdésre, hogy mekkora egy BKV-busz élettartama azt válaszolták, ez attól függ, mikor van pénz lecserélni őket. Egymillió kilométert a D10-es Rába motorok elfutnak nagyjavítás nélkül, ennyit a buszok is teljesítenek.

Farol a busz

Csapatás Ikarus-szal

Fékezés jeges úton, belülről