Opel Vectra 2002 – Az élre ugorhat 1

Opel Vectra 2002 - Az élre ugorhat

A Vectrára több fontos feladat hárul. Vissza kell szereznie a középkategória első helyét az európai értékesítési rangsorban és ezzel ki kell húznia az Opelt a csávából. Mindezek mellett ez a típus határozza meg az Opel márkaarculatát és jövőbeni autóinak formáját.

Igen markáns a más autókkal nem összetéveszthető karosszéria. Magasan fut az övvonal, a forma szolidan ék alakú. A csomagtartón feltűnő krómcsík fut keresztben, ezen helyezték el a típusjelzést. Ezt a krómcsíkot a Concept M-en is láttuk.

A karosszéria minősége jó. Az elődnél nagyságrendekkel jobb a karosszéria merevsége, az Opel 62 illetve 74 százalékos értéket ad meg a hajlítási és a csavarodási szilárdság javulására. Szűkek az illesztési hézagok, szép a fényezés.

A karosszéria merevségét földútra letérve lehet próbára tenni, és a harmadik generációs Vectra ebből a szempontból is igen jól teljesített. Nem nyöszörgött a karosszéria, a belső tér elemei rossz úton sem zörögtek.

A Vectrát a reptér parkolójában vettük át. Már az első néhány kilométeren nagy hatást tett rám az autó különlegesen jó futási kultúrája. Ez azonnal érezhető egy autóban, ha pedig hiányzik, akkor mehet az ember mégoly sok kilométert egy kocsival, nem fogja felfedezni. A Vectra nagyon stabilan fekszik az úton.

Előkelő autókat idézően csendes a futómű, a városi bevezető autópályaszakasz keresztfugáit fölényes könnyedséggel tartotta távol utasaitól a kocsi. A karosszéria szinte olyan hatást kelt, mintha a kerekektől függetlenül siklana. Csekély a gumizaj is.

Régebben a DSA rövidítést tűzte zászlajára az Opel futóművei biztonságát hirdetve, most az IDS-nek jut ez a szerep. Az IDS az Interactive Driving System szavakból alkotott mozaikszó. Az IDS része az ESPPlus, továbbá az igényes elektronikával ellátott fékrendszer és az elektrohidraulikus szervokormány, aminek az elterjesztésében az Opel úttörő szerepet játszott.

Egyszerre akár három kereket képes fékezni az ESPPlus, ami finomabb beavatkozást tesz lehetővé az autó viselkedésébe. Széria a CBC (Cornering Brake Control), amely kanyarban tökéletesíti a fékerő elosztását a külső és a belső kanyaríven futó kerekek között. Az elektronikus kiegészítők mellett persze fontos a jó futóműkonstrukció.

Elöl McPherson rugóstag van, hátul nagy ráfordítást igénylő négylengőkaros futómű. Alumínium futóműelemekkel csökkentik a rugózatlan tömeget, javítva ezzel a rugózási kényelmen.

Az ESPPlus működését szerpentinen kanyarogva vizsgáltuk. Egy csöppet sem zavaró, amikor működésbe lép. Érzékenyen adagolja a fékerőt, csak egészen csekély mértékben avatkozik bele a vezetésbe. Az igényességet jellemzi, hogy a BASF új fékfolyadékot fejlesztett ki az ESPPlus optimális működéséhez.

Meg is van az eredménye a futóműfejlesztésre költött dollármillióknak. A vezethetőség a kategória legjobbjaival is állja az összehasonlítást. Helyesen megválasztott rásegítéssel dolgozik a kormány, az irányíthatóság pontos. Az útfekvés tökéletesen biztonságos, de nem unalmasan jámbor.

Minél több kanyarral örvendeztet meg bennünket az út, annál nagyobbra értékeljük az élénk reakciókat és a remek kezelhetőséget. Túlzott sebességgel kanyarodva a kevésbé diszkrétre váltó gumizajból érzékelhető a tempó.

A nemzetközi sajtóbemutatón két motorral és kétféle erőátvitellel próbáltuk ki az új Vectrát. Először egy 2,2 literes dízelt választottunk kézi váltóval. A motor hidegen sem zajos, hangján a bemelegedést követően is érezni dízelségét. A nagyobbik dízelmotor kitűnően illik a súlyos karosszériához.

Nem hajlamos lefulladni, 280 Nm-es nyomatékával 2000 fölött jól gyorsul. A menetteljesítményeken ront a hosszú váltóáttételezés, a fogyasztás viszont alacsony. Vegyes átlagfogyasztásként 7,1 litert jelzett a fedélzeti számítógép. A befecskendezési nyomás eléri az 1800 bart, a maximális turbónyomás 1,1 bar. A váltó érezhető előrelépés az eddig kipróbált Opelek sebességváltójához képest. Közepes hosszúságú utakon, csekély erővel, akadozás nélkül jár.

A másik autó, amelyet vezettünk egy 2,2 literes benzines volt ötfokozatú automata váltóval. Az Astra Coupéban jóval élénkebb volt ugyanez a motor, de még az üresen közel 1500 kilós autót is jól mozgatja.

Az automata váltó kézzel is kapcsolható. Automatán kapcsoltatva kis gázadásra egyet, tövig nyomott gázra reagálva kettőt is visszakapcsol. Kézi üzemmódban is magától visszakapcsol, de csak padlógáznál. A váltások finomsága jó, egyedül kézzel kettesbe visszaváltva tapasztaltunk apró rántást. A fokozatok a kézi váltós dízelnél rövidebbek az automata benzinesben, a végáttétel viszont jóval hosszabb.

Autópályán a hosszú áttételekkel csendben haladt a kipróbált dízel és benzines Vectra. 130-nál ötödikben 2750-es percenkénti fordulatot jegyeztünk fel.

A néha esős időben kiválóan dolgozott az ablaktörlő. Nagy a törölt felület, a törlési intervallum sok fokozatban állítható, az ablaktörlők zaja alig hallható. Érdekes újítás az Opeltől, hogy az index- és az ablakmosó kar nem kattan be, hanem a jel továbbítását követően eredeti helyzetében marad.

Az indexkart enyhén megnyomva hármat villan az irányjelző, amit eddig csak a Mercedes-Benz C 220 CDI Sportcoupéban vagy a tesztelt Audi A4 PD TDI-ben láttunk. Ez az automatika roppant kényelmes sávváltásnál. Erősebben megnyomva a kart folyamatos indexelésre válthatunk. Elegáns megoldás az erős fényre sötétedő bal külső és belső visszapillantó tükör. Felső középkategóriás autókat idéz a gombnyomásra mozgó roló a hátsó szélvédő előtt.

Elöl minden irányban nagy helyet kínál a karosszéria. Feltűnően tág tartományban állítható a vezetőülés. Hátul bőséges a lábhely. Egy 188 centis kollégám mögött jól elfértem 190 centiméteres magasságommal. A fejtér hátul tágas, az utastér szélességében is jól teljesít a Vectra. A csomagtér 500 literes maradt, ami a lépcsőshátú limuzinok között szép érték.

Az elrontott stratégia évekkel a rossz döntések meghozása után üt vissza egy márkára. Az Opelt a korábbi (amerikai) vezetők drasztikusan a mennyiségi termelésre állították át. Ezzel párhuzamosan eltűnt az összkerékhajtású Vectra, kifutott a Senator, a Calibrát törölték a kínálatból. Nincs már Tigra vagy Vectra GSi, a legutóbbi időkben pedig elvetették a V8-as, Chevrolet Corvette motoros Omega gyártását.

Mindez, elsősorban Nyugat-Európában, sokat rontott a márka hírnevén. Az Opel németországi piaci részesedése 12 százalék alá ment az egykori bő 17-ről. Szerencsés modellpolitikával az utóbbi években javul a helyzet, egy ideje imázsautók is megjelentek az Opel modellek között, mindenekelőtt a Speedster. A hétüléses kompakt egyterű Zafira pedig telitalálat a piacon. Ez azonban még kevés volna az üdvösséghez.

Az Opel megújulásának sarokköve a Vectra sikere. “Egy autógyártónak nem lehet olyan gondja, amelyet jó termékekkel meg ne lehetne oldani.” – mondta egyszer a nehéz helyzetbe került autógyártókról Carlos Ghosn, a Nissan elnöke. A Vectrával éppen ezt teszi az Opel: egy minden szempontból igen jó terméket kínál, reméljük versenyképes áron.