A leggyorsabb rendőrautó - Skoda Octavia RS

Városi járőrautónak bevált az Opel Astra, de nem autópályára találták ki. Rövid váltója és 75 lóereje miatt a sztrádán hamar kidomborodik a lóerőkülönbség a gyorshajtók javára. A rendőrségi Astra Classic végsebessége nem éri el a 170 kilométer/órát, a sztrádán viszont 160 fölött kezdődik a szabálysértés, így a 130-nál sokkal gyorsabban hajtók ellen nincs sok esélye.

Néhány hónapja négy Skoda Octavia RS rendőrautóval bővült az autópályákon szolgálatot teljesítő egyenruhások járműparkja, amivel megváltoztak az erőviszonyok. A rendőröknek nagyon tetszik az autó, főleg a 180 lóerős turbómotor.

Az emberben felmerül a kérdés, hogy döntik el az őrsön, ki vezet. Nagyon egyszerűen: szolgálat előtt megbeszélik, hogy aznap ki ül a volánhoz. Körülbelül húszan használják a bemutatott autót. Ebben nincs megszorítás, szolgálati célból házon belül bárki vezetheti a 180 lovas autót A VW konszernhez tartozó cseh autók fejlődését leginkább az a kolléga érzékelheti, aki saját kereklámpás 105-ös Skodájából ül át az RS-be.

Műszakilag megegyezik a rendőrautó és a széria Octavia RS. A motor gyári csiptuninggal és sportkipufogóval 30 lóerővel teljesít többet a 150 lovas 1.8T-nél. A végsebesség 235 kilométer/óra, a százra gyorsulás 7,9 másodperc, ami érzésre kevesebb ennél. Nagyon jó a motor rugalmassága, nem kell szétforgatni ahhoz, hogy fölényes menetteljesítményeket nyújtson.

A fogyasztás minimum 13 liter. Ha üldözni kell valakit, ami azért előfordul, könnyen 16 liter fölé megy az átlag. A végsebességnél 29,1 litert ír ki száz kilométerre a fedélzeti számítógép.

A peres Dunlop gumikkal száraz úton nagyon nagy sebességgel lehet beszállni a kanyarokba. Az autót használó rendőrök elmondása szerint az úttartás maradéktalanul biztonságos, nem izzad meg a tenyerük a bőr sportkormányon. Az RS-re viszont nem jutott téli gumi, így az idei havas télen volt mit bűvészkedniük az autóval.

A belső térben eltérés a gyári állapottól a középkonzolba szerelt tábla a fényhíd működtetéséhez. A rendőrségi rádió mellett van a hangosbeszélő mikrofonja. Magát a rádió adó-vevőt a vezető elé, a műszerfal alatti polcra szerelték be. A szirénával legalább háromféle hangot lehet kiadni. Gyújtás nélkül a fényhíd 2-2 lámpájából oldalanként csak egy működik. Az Amerikából származó fényhíd típustól függően 10-20 kilométer/órával csökkenti a végsebességet. A 235-ös gyári végsebesség óra szerint könnyen megvan a légellenállást növelő villogókkal is. Az Octavia RS-t használó rendőröket persze ugyanúgy érdekli, mit tud az autó. A végsebességet így a kék Feliciába szerelt radarral mérték meg.

Az Octavia 528 literes csomagtartójának jó hasznát veszik az autópályákon szolgálatot teljesítő rendőrök. Kényelmesen elfér a kerekes távolságmérő, jut hely a tereléshez használt bójáknak és a balesetet szenvedettek számára előkészített takaróknak.

Az új autókkal a határtól a 98-as kilométerig terjedő 72 kilométeres szakaszt ellenőrzik. Naponta 250 kilométert mindig beletesznek az RS-be. November óta 24 000 kilométert futott a rendőrségi Octavia, volt olyan hónap, hogy 11 000 kilométert tettek meg az RS-sel. Napi 24 órás szolgálatban használják a kocsit, ami az igénybevételt látva brutális megterhelés az autónak. Eddig egy meghibásodás jelentkezett, a kipörgésgátló kapcsolója ragadt be. Javítani ezenkívül egy defektes kereket kellett. Szemlére 10-15 000 kilométerenként viszik az autót.

Szerencsénk volt, mikor ott jártunk: egy Peugeot 605 vezetője a leállósávon előzött meg egy Ifát, úgy 150-nel. A mutatvány láttán kigyulladtak a fények, megszólalt a sziréna. Minimális nekifutás elég volt a 240-es tempó eléréséhez. Az erős motor azért is jó, mert a nagy sebességkülönbség tekintélyt teremt, mondták a rendőrök. Rárepülés a Peugeot-ra, majd óriási fékezés és ki a leállósávra. Kiszállásnál mindent áthat az égett ferrodo illata. A 16 colos felniken bő két hónap után már vastagon áll a fékpor, ami jól jelzi az igénybevétel nagyságát.

A rendőrök szeretnék, ha volna rendszeres mesterkurzus számukra. Jobb megoldás híján tavasszal az épület mögötti aszfaltos területre raknak majd ki bójákat, ahol biztonságos körülmények között tehetik próbára az autókat.

Az RS egyetlen házon belüli konkurense a helyi járműparkban megtalálható rendőrségi Audi A3 1.8T. Mint mondják, 200-ig a 150 lovas Audi teljesen partiban van az erősebb Octavia RS-sel. Kétszáz fölött érződik ki a plusz harminc lóerő. Egy szolid mosolyból megértem, hogy ez a hétköznapokat megédesítő házi versenyeken szokott kiderülni. Az über-Skoda menetteljesítményeit akkor használják ki, ha el kell fogni valakit, vagy ha egy durva gyorshajtónál szükség van a még gyorsabb autó tekintélyére.

A lébényi autópályás járőrök nem a családi pótlékkal is alig 70 000 forintos nettó fizetések miatt panaszkodtak, hanem az autósoktól várnának több segítséget és jóindulatot. Nem azért szirénáznak, mert örülnek a gyors autónak. Gyors megérkezésük mindannyiunk érdeke: ők biztosítják a baleset helyszínét, rögzítik a nyomokat, segítik a mentők és a tűzoltók munkáját, megnyugtatják a balesetet szenvedetteket és így tovább.

Mi lenne álmaitok rendőrautója? – kérdeztük indulás előtt Azt nem tudnánk megmondani, de az Octavia RS tényleg nagyon jó – hangzott a válasz.