Különleges ismerkedés a Fiat Stilóval 1

Különleges ismerkedés a Fiat Stilóval


Az M-0 Autócentrum Kft. a Fiat hivatalos forgalmazójának meghívására vettünk részt a Fiat Autó Magyarország által a Fiat Stilo hazai bemutatására szervezett nagyszabású rendezvényen. Az egész napos program a Hajógyári szigeten indult, ahol a hétfői hivatalos sajtóbemutató után, ezúttal egy szélesebb közönség ismerkedhetett meg a Stilóval.

Az előadáson Kamikar German, a Fiat Autó Magyarország nemrégiben kinevezett ügyvezetője elmondta, hogy eddig a legtöbben a Puntóról azonosították a Fiatot, és céljuk, hogy ezt a szerepet Stilo vegye át.

Az Alfa Romeo 147-ben már megjelent jobb minőségű anyagok a Stilo részévé is váltak, e mellett mind a biztonság, mind a felszereltség terén magasra helyezte a mércét a Fiat. Minden Stilo alapfelszereltségként tartalmazza a hat légzsákot, a kipörgésgátlót, az ABS-hez kapcsolódó fékasszisztenst valamint az öt hárompontos biztonsági övet és fejtámlát. A kényelmet olyan elemek alapozzák meg, mint az állítható elektromos szervokormány, a központzár, elektromos ablakok és tükrök, az állítható magasságú vezetőülés, a fedélzeti számítógép.

Ezek mellett különleges extrákkal fokozható az autó felszereltsége, ilyen a xenon fényszóró, vagy az MP3-as formátumú CD lemezek lejátszására is alkalmas hi-fi berendezés, amelyhez akár aktív mélynyomót is rendelhetünk. 2002 tavaszától rendelhető a Stilokba radaros sebességtartó automatika, amelynek előnyei autópályán való autózásnál mutatkozik meg igazán. Az új szerkezet nem csak a sebesség tartására alkalmas, hanem az autó előtt haladó jármű távolságát is méri, és ha szükséges a sebesség csökkentésével betartja a biztonságos követési távolságot. Ilyen extrát korábban csak a W 220-as S-Mercedeshez hasonló luxusautó vásárló kérhettek.

A Fiat rendezvény második része már nem Budapesten, hanem Mogyoród mellett zajlott. Annak ellenére, hogy igen népes tábor volt kíváncsi a Stilóra, a kitűnő szervezésnek köszönhetően pörgősen folyt az esemény, szinte várakozás nélkül lehetett kipróbálni az autókat. 1,2 literes és 1,6-os motorral is kipróbáltuk a Stilót.

A nagyobb hengerűrtartalmú 3-ajtós 103 lóerős Stilót valószínűleg a sportosabb beállítottságú autóvezetők fogják előnyben részesíteni. Keményebb lengéscsillapítók, és alacsonyabb útfekvés gondoskodik a kupés jellegű 3-ajtós Stilo kiváló útfekvéséről. A száraz versenypályán kiválóan viselkedett a sportos Stilo, de később a szakadó esőben is végig stabil maradt az autó, forszírozott tempó mellett is.

Az 1,6 literes motorhoz kacsolódó váltó 1 és 2 fokozat rövidebb áttétele dinamikus gyorsítást tesz lehetővé, ám a harmadik már kissé hosszabb, ami a kedvező fogyasztás kialakításában segít. 12 kör után a fedélzeti számítógép 11,1 litert átlagfogyasztás mutatott, ami a körülbelül 45 kilométeres távot és a végig magasan tartott fordulatszámot figyelembe véve kiváló érték.

A gumievő versenyaszfalt miatt a kanyarok előtt a legutolsó felújítás óta némi gumiréteg rakodott már le és esőben ez körülbelül a korcsolyapályához tette hasonlóvá a Hunagaroringet. A széria kipörgésgátló segítségével azonban a többségnek nem okozott gondot az autók pályán tartása. Akadt azonban olyan is, akinek meggyűlt a baja az elemi erőkkel, és sikeresen oldalra borított egy háromajtós Stilót. Érdemes megnézni, hogy egyedül az első sárvédő sérült meg, és a teherviselő elemek nyom nélkül vészelték át a talajjal való találkozást.

Bár kissé puhán párnázottak az első ülések de megfelelő oldaltartást adnak kanyarban. A magam 178 centiméteres magasságával kényelmesen elfértem a körülbelül hasonló méretű másik vezető mögött.

Egészen más célközönségnek készül az 1,2 literes erőforrás, ezt párosítva az egyterű jellegű ötajtós karosszériával tipikus családi autót kapunk. A 80 lóerős erőforrás sem vallott szégyent a pályán, köszönhetően a váltó rövid áttételezésnek. Bár jobban billen a magasabb építésű, nagyobb karosszériájú modell, de nagyon sokáig megőrzi ez is stabilitását. Csakúgy, mint az 1,2-esban, az 1,6 literes motorral szerelt Stilóban is igen közvetlen volt a kormány.

Normál városi használat mellett bolondbiztosnak titulálható az autó. Ebben a típusban nagyobb hangsúlyt kapott a komfortosság, így például jóval kisebb oldaltartású ülések tartják a felsőtestet a családi Stilóban. Igazi előnyét az egyterűekre jellemző magasabb üléspozíció és a hátsó üléssor sokkal jobb variálhatósága jelenti. A hátsó sor ülései előre-hátra tologathatóak, és a háttámlák dőlésszöge is variálható. Mind a lábtér, mind a fejtér hatalmas.

A versenypályán eltöltött idő után megtekintettük az új millennium toronyban a versenyek irányítására szolgáló helyiségét, ahonnan minden futamot szemmel tartanak és felügyelnek. Huszonnégy zártláncú rendszerbe kötött kamera figyeli a pályán tartózkodók minden mozdulatát. Természetesen a tévénézők nem ezeken keresztül látják a versenyeket, ezek sokkal kisebb felbontással rendelkeznek. A helyiségből tartják a kapcsolatot a pálya mellett álló biztonsági emberekkel is. Öt másodperc alatt kell egy-egy eseményt a toronynak elmondani, hogy az éter hamar felszabaduljon. Először bemondja a jelentő a saját számát, azután a versenyautó számát, végül az eseményre szolgáló kódszót. Például ha 21-es autó kicsúszik, de folytatni tudja az útját az így hangzik: 13, 21 Elvis.

A tesztvezetést a Gerhard Berger Vezetéstechnikai Centrumban folytattuk, ahol két szimulált veszélyhelyzetet próbálhattunk ki. Mindkét esetben vizes műgyanta alapú felület biztosította a téli körülményeket. Először egy egyenesből és egy visszafordító ívből álló pályán kellett szlalomozó, kikerülő manővereket végrehajtani. Az oktatók elmondták, hogy legfeljebb 25 km/órás sebességgel lehet a feladatot teljesíteni, ám mi nagyobb sebességgel is megpróbálkoztunk. Nem tűnik soknak, de a 35 km/órás sebesség még is túlzásnak bizonyult a “szimulált téli pályán”. Az első két ívet még sikerült abszolválni, ám utána hamar a pályán kívül találtuk magunkat.

A második feladatnál 30 és 40 km/órás tempó mellett egy speciális mozgó részen kellett áthajtani, ami megrántotta a hátsó futóművet, túlkormányozottságot okozva ezzel, ami könnyen az autó megpördüléshez vezethet. Kis ellenkormányozással egyenesben tartható az autó és biztonságosan lehet tovább hajtani, de ez nem mindenkinek sikerült. Pedig sokkal könnyebb a pályán végrehajtani ezt a manővert, amikor számítunk rá, mint való életben, amikor váratlanul adódik ilyen helyzet.

Mélyreható ismereteket az egynapos ismerkedés során nem szereztünk a Fiat új alsó középkategóriás autójáról, de az első benyomások alapján valószínűsíthetjük, a Stilo kategóriájának legjobbjai közé tarozik.

Videók a Gerhard Berger Vezetéstechnikai Centrumban történtekről:
Video 1

Video 2

Video 3

Video 4


További képek

Különleges ismerkedés a Fiat Stilóval 2


Különleges ismerkedés a Fiat Stilóval 3

Árak (millió forint)