Álomautók, luxuslimók 1

Álomautók, luxuslimók

Sokak álma lehet egy igazi amerikai limuzin. Megvenni csak keveseknek adatik meg, viszont elfogadható áron bárki kibérelhet egyet. A ringató kényelmű autókban sofőr vezetésével szédíthetők a lányok, de esküvőkön is kedvelt extra a fehér limuzin.

Limuzint többféle autóból készítenek, de a legtöbb esetben két nagyautó szolgál a hosszított kocsik alapjául. Az egyik a Cadillac Fleetwood, a másik az elnöki autó, a Lincoln Town Car.

Az elegánsabb limuzinokban az utasteret a vezetőtől elválasztó üvegfalat csak hátulról lehet működtetni. A sofőr kényelmét minden limuzinban légkondicionáló, elektromos ülés- és tükörállítás, elektromos ablakok és két irányban állítható kormánykerék teszi teljessé. A beépített válaszfal ellenére az átlagnál jóval magasabb emberek is kényelmesen elhelyezkedhetnek a vezetőülésben. Az amerikai autókon megszokott számzáras ajtónyitást követően csekély oldaltartású ülésen terpeszkedhet a vezető. A limuzinokkal még akkor sem illik rohanni, ha hátul nincs utas.

A limók vezetéséhez elegendő a “B” kategóriás jogosítvány. A sofőrök kiválasztásánál az olasz, német vagy angol nyelvtudás mellett természetesen a vezetési tudás is fontos. Ezt az autók tulajdonosa elég egyszerűen ellenőrizni tudja. A belépővizsga helyszínéül a pesti belváros néhány szűk utcája szolgál. Itt néhány kanyar után elválik, ki mennyire képes a körülbelül 4.5 méteres tengelytávú limuzinok kezelésére. A sofőröknek nem csak jól kell tudniuk vezetni, hanem kellő higgadtságra is szükségük van: a hátsó duplaülésen nem ritka a bujálkodás.

A Budapest Limousine Service (BLS) Cadillac Fleetwoodját az O’ Gara – Hess&Eisenhardt nevű cég toldotta meg. Az O’ Gara alapvetően páncélautók építésével foglalkozik, de kínálatában megtalálhatók voltak a luxuslimuzinok. A BLS-től kölcsönözhető Cadillac limót egy 4087 köbcentis, körülbelül 140 lóerős benzines hajtja. Egy ilyen amerikai limuzin motorja csak V8-as lehet és a Caddy Fleetwood alapú gép ezen a téren sem kelt csalódást. A nyolchengeres gép alacsony fordulatszámra hangolt, legnagyobb nyomatéka 271 Nm 2200-nál. A széria Fleetwood mintegy másfél tonnás súlyát nem egész egy tonnával növeli meg az átalakítás. Ezt a méretkategóriát reptéri limuzinnak használják, elnevezése is reptéri limuzin.

A limuzinok is az egyszerű technikájú, régebbi amerikai autók megbízhatóságát tudják. Az ilyen típusú autók jellemzően nem rozsdásodnak. Elhanyagolt autók esetében korrózióra kell viszont számítani a betoldott részek és az eredeti alváz- és karosszériaelemek találkozásánál.

A Fleetwood belső terében plüsskárpit borítja az üléseket, de ez nem a spórolás jele. Ebben a kategóriában a bőr vagy a szövet üléshuzat választás kérdése, a bőr nem feláras tartozék.

A belsőben természetesen megtalálható a videóval kombinált TV. Az autó csomagtere hatalmas, egy plusz extra szolgáltatás, hogy a csomagtartó fedelét elektromotor segít becsukni.

A motoros csomagtérzárás az 1988-as Lincoln Town Car-ból épített limuzinban is megtalálható. Ez az autó közvetlenül a felújítás után látható. Az elnöki autóból a Krystal Koach-nál építettek limuzint, amely cég nagy névnek számít a limuzingyártók között. Ötezres motorja már 3200-as fordulaton eléri 153 lóerős teljesítményét. Kétezernél megjelenő 366 newtonméteres legnagyobb nyomatéka szintén a kényelmes, könnyed gördülésre teszi inkább alkalmassá, bár az autó tulajdonosa óra szerint 150 kilométer/óra feletti tempót is elért vele, ami egy 2.7 tonnás, 153 lóerős járműtől szép eredmény. Az autó praktikus tartozéka a bal oldali külső tükör mellé szerelt hőmérő. Mivel a hátsó belső tér igényes és átgondolt világítása nem tesz jót az autó két akkumulátorának, egy kapcsolóval a hátsó utastér áramtalanítható. Sötétben a megvilágított pohártartókban lévő italok sejtelmes fényben úsznak. Az italokat a többi limuzinhoz hasonlóan minibárból varázsolhatjuk elő.

A Budapest Limousine Service minden limuzinjában széria a szintszabályozás, amelynek működésére a kompresszor hangja hívhatja fel a figyelmet.

A csúcsmodell egy 1997-es Lincoln Town Car alapjára épül. Ennek mind belseje, mind hajtáslánca a csúcsot képviseli a hazai limuzinok között. Tengelytávja 156 centiméterrel haladja meg a szériaváltozatét, hossza közel nyolc méter. Az alvázas felépítésű autó új ára eléri a 100 000 dollárt. Belsejében a két háromszemélyes, bőrkárpitozású pad forró szerelmi jelenetek tanúja. Az elképesztően tágas térben jut hely a praktikus okokból szögletes formájú pezsgősvödörnek. A poharak mellett a hamutartó is megvilágított, az üléseken kívül az ajtókat is szürke bőr borítja. A limuzinok elmaradhatatlan kelléke a tévé, amelyben a középső üléspad alatti videóval is nézhetünk filmeket. A televízió a bal oldali szekrényből hajtható elő, a videót fedél takarja. A minibár igen elegánsan felszerelt.

Az 1997-es Lincoln limuzin digitális műszerfalat kapott. Belső tere és az egész autó közel 300 000 kilométer után is nagyon szép állapotú. Ebben az autóban már széria a két első légzsák.