Az elektromos bringa még mindig remek dolog, ha a kerékpárt nem mint sporteszközt, hanem mint célszerű közlekedési eszközt tekintjük. Sőt; most még remekebb dolog. Ahogy az autóiparban is folyamatos fejlesztésekkel teszik – elvileg – kívánatosabbá a piac számára az egyes modelleket, a bicóiparban sincs soha megállás.
Holland típusú kerékpár, pedelec rendszerrel
A nagyméretű váz, nagy kerék, magas kormány, egyenes derekú üléspozíció a holland, dán tömegkerékpárokat juttatja eszembe. A légellenállás ugyan nagyon nagy így, de az üléshelyzet nagyon kényelmes, és ez a bicikli ugye a kényelmet is nagyra tartók kerékpárja. A légellenállás meg nem számít, ha túl nagy a menetszél, majd kiegyenlíti a villanymotor.
Ami az első kereket hajtja, az áramot pedig a csomagtartón lévő, kivehető lítium-ion akkumulátorral kapja. (A könnyű, nagy kapacitású akku értéke a bicikli árának jó harmadát teszi ki.) A rendszer 25 km/h sebességig aktív, ha gyorsabban tekerünk, vagy meredek lejtőre kerülünk, biztonsági okból a rásegítés megszűnik.
Adatlap | |
---|---|
Motorteljesítmény | 250 W |
Akkumulátor | 36V/10Ah, lítium-ion |
Váltó | Shimano, háromfokozatú agyváltó |
Emelkedési szög | 15% |
Névleges hatótáv | 50 km |
Végsebesség (km/h) | 25 |
Terhelhetőség | 110 kg |
Kerékméret | 28” |
Vázméret | 28” |
Tömeg | 25 kg |
Extrák: rugózott első villa, rugózott nyeregcső, kormányról kapcsolható LED-es világítás, digitális sebességmérő és tripcomputer, alumínium váz. Bruttó fogyasztói ár: 269 000 forint
Gyorsabb és ügyesebb, mint volt
A nagytestű, nagykerekű, háromfokozatú agyváltós, unisex vázas városi kerékpár elődjének tesztjét tavaly még nem mertem a vezess.hu autós magazin olvasói elé tárni – azt a bringát egy zöld technológiás blognak dolgoztam fel. A vezessre az összecsukható, autó csomagtartójában is hordható változat került.
Mindkét bicóhoz képes erőteljes javulás érzékelhető az új modell használata során. A háromfokozatú agyváltó áttételezése immár remekül illeszkedik a bicikli karakteréhez, lejtőn 30-35 km/h feletti sebességnél is “levegőben tekerés” nélkül is téphetünk. Az elektromos rásegítés mértéke is tökéletes: az öt teljesítményszint közül a negyedikben legharmonikusabb az összhang az ember és a gép között. Ilyenkor sík úton a 23-24 km/h sebesség nagyon kényelmesen, bármeddig odafigyelés nélkül tartható. Ha jobban meg szeretnénk dolgoztatni izmainkat, lejjebb váltva csökkenthető a villamos segítség mértéke.
Az ötödik, maximális teljesítmény-fokozat emelkedő elérésekor kapcsolandó a fedélzeti számítógép gombjával. Sík úton nincs értelme a legerősebb rásegítést használni, mert így állandóan átlépjük a 25 km/h-t, és idegesítően ki-be kapcsolgat a rendszer.
Tégla és kerékpár egy cégtől
A Leier név ismerős lehet a sokat autózóknak az út menti tüzép-telepeken kihelyezett hatalmas molinókról. A kapcsolat: a Michael Leier nevű osztrák vállalkozó birodalmának része a téglát-kéményt-cserepet gyártó és értékesítő cégcsoport is, és az elektromos járművek fejlesztésével, kereskedelmével foglalkozó vállalat is, mely Magyarországon Leier Eco-Line Kft. néven fut.
Tőlük kaptuk a tesztbringát, köszönjük szépen!
Összecsukható bulgár BALKAN biciklin kezdtem, négysebességes szovjet Turiszton folytattam, olcsó olasz MTB-ken teljesítettem ki és belépő szintű, de márkás, jó minőségű nagytestű hegyibiciklin folytatom jelenleg kerékpáros pályafutásomat. A Leier városi bicajával nyilván nem lehet könnyed ugrásokkal abszolválni a járdaszegélyeket, nincsenek unott pofával végrehajtott stoppie-k érkezéskor, és egykerekezésre se való ez a gép. De a kényelem, még az elektromos rendszeren felül is, valami csodálatos!

Eddig azt hittem, a biciklit leengedett kitámasztóval nem lehet hátrafelé tolni, mert a pedál beakad a sztenderbe. A Leier meg rájött, hogy hátrébb is lehet tenni a sztendert…
Ember nem alkothat tökéletest
Az egyik pedál már 130 km futás után csapágyas – hiába elsősorban osztrák piacra, osztrák vevői igényekhez rendelték a kínai gyártótól a cuccot, azért becsúsztak hibák. De hát erre van a garancia.
A másik probléma, hogy gyenge a hátsó fék. A Shimano agyváltóval összeépített dobféke elegáns és karbantartás-mentes, de lassítani alig tud. Ha az enyém lenne a bicaj, tennék rá egy ugyanolyan TEKTRO v-féket, mint az első, és kikötném ezt a csicsás, de harmatos dobot.
Drága? Attól függ
A Leier Eco-Line árlistája szerint 269 ezer forintot kell fizetni ezért. Sok? Utcai biciklinek igen, de villanybicónak nem.
A 100 ezer alatt kapható ólom-sav akkus falusi boltbajárós nénibringák minősége össze nem mérhető az osztrákoknak gyártott, lítium-akkus, i-Phone-fehér gépével. A félmillió felett kapható pehelykönnyű yuppie-holmik viszont aránytalanul drágák ahhoz képest, hogy minimálisan adnak többet teljesítményben.
Aki szeretné napi közlekedése egy részét egészségesebben, némi testmozgással feldobva kiváltani, de nem akar csatakosan, hóna alatt Nagy-Magyarország alakú folttal megérkezni egy tárgyalásra, annak azt javaslom, keresse fel a győri Leier-szalont egy kis terepszemle erejéig. És kérje el a kerékpárt (vagy ezt, vagy az összecsukható-csomagtartóba rakhatót, vagy a sportosabb mountie-t) egy körre. És akkor el lesz veszve.
Az elektromos kerékpár, ha jó, jó dolog, és ezt autósként ÉS egy jó öreg Trek 4100 nyúzójaként mondom. Elhiszitek nekem?