Európában a közlekedési balesetek három leggyakoribb oka kivétel nélkül emberi hibára vagy felelőtlenségre vezethető vissza. A gyorshajtás, az ittas, drogos állapotban vezetés és az autóban lévő eszközök (okostelefon és infotainmentrendszer) okozta figyelemelterelés százból 93 balesetért felelős, olvasható a Peugeot sajtóközleményében.

Mint írják, a balesetek számát úgy lehetne csökkenteni, ha kiiktatjuk a gyenge láncszemet, az embert, és a lehető legtöbb feladatot rábízzuk az autóra. A kocsi ugyanis nem iszik, nem hajt gyorsan, nincs rossz napja, nem kialvatlan. Ehhez pedig egyre közelebb kerülünk.

Hamarosan bemutatkozhat a többek között a Peugeot, Citroen, Fiat, Jeep, Opel modelleket is tömörítő Stellantis-csoport STLA AutoDrive rendszere a Peugeot modelljeiben is.

Ez a megoldás már 3-as szintű vezetési támogatást nyújt, azaz menet közben a legtöbb feladatot leveszi a vezető válláról, ám a sofőrnek még mindig készen kell állnia a beavatkozásra, és a felelősség is teljes mértékben az övé.

Kiiktatná az embert az autóból a Peugeot 1A napjainkban általános rendszerek a 2-es szinten járnak: így képesek önállóan tartani a beállított sebességet, lassítanak, ha az autó utoléri az előtte haladót, majd ismét gyorsítanak, ha szabad az út. Sávtartó rendszerükkel pedig önállóan kormányoznak, a vészfékasszisztens révén meg is állnak, ha balesetveszélyes helyzetet észlelnek. A vezetőnek azonban figyelnie kell és fognia a kormányt.

Ehhez képest, amikor az AutoDrive átvette az irányítást, a vezető elengedheti a kormányt, sőt, az utat sem kell néznie (ez a 3-as szintű önvezetés), az autó követi a forgalom ritmusát, gyorsít, lassít és megáll, ha kell. Mindezt 60 km/órás sebességig.

A gyártó közlése szerint az STLA AutoDrive éjszaka és rossz időben is megbízhatóan működik, ehhez pedig automatikus szenzortisztító rendszerrel látták el.

Továbbra is folytatódik a rendszer fejlesztése, és az új változatok online kerülnek majd az autókba, a következő lépcsőfok, hogy 95 km/órás sebességig tudja ugyanazokat a funkciókat, mint a mostani változat.

A Peugeot szerint innen már nincs messze az 5-ös szintű önvezetés, amikor az autó minden feladatot ellát a vezető helyett. A többi gyártó is dolgozik a saját fejlesztésein, a Mercedes-Benz már a négyes szintet próbálgatja: