Sokáig a kínai és koreai akkumulátorgyártók potenciális ellenpontjaként, a technológia európai kompetencia-központjaként tekintettek a svéd Northvolt akkumulátorspecialistára. A reményeknek most vége: a Northvolt, amelyet tavaly novemberben már a Scania 100 millió dolláros injekciója mentett meg az azonnali összeomlástól, most csődöt jelentett Svédországban.

A Northvolt adósságállománya negyed évvel ezelőtt 5,8 milliárd dollár (2,1 billió Ft) volt, mostanra a feljegyzések szerint elérte a 8 milliárdot. A vállalat bedőlésével 5000 munkahely került veszélybe, ami komoly problémákat eredményezhet Észak-Svédországban, ahol a cég elsősorban tevékenységeit folytatta.

A Northvolt nemzetközi tevékenységei – a cég Kanadában, Németországban és Lengyelországban is rendelkezik érdekeltséggel – nem kértek csődvédelmet, ezekben a régiókban kormányzati támogatással igyekeznek új tulajdonost keresni a cég helyi üzemeinek.

 

Lépéshátrányba került Európa Ázsiával szemben 11

2016-os alapítása után a cég gyorsan fontos szereplővé vált az európai autóiparban, a Volkswagen-csoport és a Goldman Sachs tulajdonrészt is szerzett a vállalatban 21, illetve 19 százalékos mértékben. Komoly reményeket fűztek a vállalathoz, amely csökkenthette volna Európa függőségét a kínai és koreai akkumulátorbeszállítóktól.

A Northvolt bukását okozó nehézségek nem egyediek: az európai akkumulátorgyártást általánosságban hátráltatja a villanyautó-piac tervezettnél lassabb ütemű bővülése, a gyártásban felmerülő problémák, továbbá az általános bürokrácia.

a videó a hirdetés után indul

A BMW is a Northvolttól vásárolt volna akkumulátort új generációs típusaihoz, ám miután a cég nem tudta időre teljesíteni a 2 milliárd dollár értékű megrendelést, az autógyártó tavaly júniusban visszamondta azt.

Februárban még reménytelien nyilatkoztak arról, hogy egy jelentős iparági szereplő érdeklődést mutat a cég egyik részletének a megvásárlása iránt; kérdés, hogy ebből végül lesz-e valami.

Lépéshátrányba került Európa Ázsiával szemben 12