Az argentin–chilei határon fekvő Ojos del Salado népszerű úti cél a világcsúcsokat kergető autós és motorkerékpáros kalandorok körében: csak az elmúlt két és fél évben kettő gyári expedícióról is beszámoltunk, amelyek meghódították a tűzhányó lankáit – a csúcsra értelemszerűen egyik alkalommal sem tudtak feljutni, ahogy ebben az esetben sem kísérelték meg a lehetetlent.

A mostani próbálkozás a hasonló őrült kalandok terén komoly gyakorlattal rendelkező Ben Coombs nevéhez fűződik, aki egy stílusosan Mini6000 névre keresztelt, 51 éves autóval vágott neki a 6400 kilométeres útnak, hogy Uruguayból eljusson az Atacama-sivatagban magasodó vulkánhoz.

Az expedíciót akár mínusz 20 °C-os külső hőmérsékletek és viharos szélfúvás nehezítették. A 600 kilós Minit 200 kilogrammnyi málhával pakolta meg Mr. Coombs. Nem kevesebb mint három tartalék abroncsot vitt magával, arra készülve, hogy az éles sziklákkal és kövekkel nehezített (az Ojos del Salado mindössze 30 ezer éves, így a kőzetnek még nem volt ideje szép simára, gömbölyűre kopnia), helyenként hamuval borított talajon könnyen megsérülnek majd a veterán kisautóhoz gyártott, Falken FK07-es típusszámú, 12 colos gumik.

50 éves autóval mászták meg a legmagasabb vulkánt 17

Kerékcserére végül nem került sor, aminek nemcsak a sofőr, de a japán Falken abroncsgyár is örült, mert így büszkén adhatták ki azt a közleményt, amely alapján jelen cikkünket írjuk.

Míg az abroncsok jól bírták, az autó más fődarabjait jobban megviselte a ritka levegő. A porlasztókat folyamatosan után kellett állítani, hogy megfelelő minőségű keverék jusson az égéstérbe.

50 éves autóval mászták meg a legmagasabb vulkánt 18

A Mini kísérő autója egyébként egy Range Rover volt, és mindkét jármű 5900 méteres magasságig jutott fel. Ezen a ponton feladta a karburátor, az üzemképtelenné vált autóval ezért vissza kellett gurulni egy mélyebb pontra, hogy ismét be lehessen indítani, és visszatérni a behajózás helyszínére. Ezzel együtt is sikerült a rekordkísérlet, közúti autó soha ilyen magasan nem járt még a világon.

50 éves autóval mászták meg a legmagasabb vulkánt 19

Az 1969 és 1976 között gyártott, harmadik generációs Mini volt az első, amelynek oldalsó ajtajait rejtett zsanérral és lehúzható ablakokkal szerelték. A 306 centiméteres apróság orrában 850 köbcentiméteres, illetve 1,0 vagy 1,3 literes motor dolgozott, a futómű gumikúpos rugózást kapott.