Japánban jó tízéves hagyománya van annak, hogy a villanyautók ne csak felvenni, de leadni is tudjanak elektromos áramot, így alkalmasak legyenek például háztartások energiaellátására vészhelyzetben. Ma nem nevezheti magát progresszív villanyautó-gyártónak, aki nem támogatja ezt a funkciót, és a Hyundai Ioniq 5 a kezdetektől alkalmas a kétirányú energiaátvitelre, amennyiben külső fogyasztókat vagy akár másik villanyautót is tölthetünk róla.


Ezt a várost autók világítják és fűtik
Ezt a várost autók világítják és fűtik






Most azonban valami újat próbál ki a cég: nem egyedi háztartásokat, hanem komplett lakónegyedeket kapcsolna rá az Ioniq 5-ösre, pontosabban sok-sok Ioniq 5-ösre. A hollandiai Utrecht városában beindított kísérleti projektben 25 villanyautót bocsátanak új lakóparkok lakosainak a rendelkezésére. Azt vizsgálják, hogy a töltőre csatlakoztatott Ioniq 5-ösökkel milyen mértékben tehermentesíthető csúcsidőben a hálózat, illetve elérhető-e emissziócsökkentés azáltal, hogy a fenntartható energiával feltöltött autókról biztosítják egy nagyobb épület energiaellátását.

Az akkumulátor nappal megújuló forrásokból származó energiával (pl. napenergia), éjjel csúcsidőn kívüli energiával tölthető. Csúcsidőszakban, vagy kiugró fogyasztás esetén az autóról pótolható a megnövekedett energiaigény. Mindez kiegyenlítettebbé teszi a hálózat terhelését, és gondoskodik a megújuló energiák tárolásáról.
Hasonló projekt indult útjára Németországban is: Berlinben azonban nem lakóházakat, hanem irodaépületeket kötnek hálózatba egy kifejezetten erre a célra rendelkezésre bocsátott villanyautó-flottával.