Kevéssé ismert tény, hogy a Lexus az elsők között vezetett be érintőképernyős multimédiás rendszert. Valamiért azonban aztán úgy gondolták, tudnak ők ennél jobbat, és beköszöntött a hordozható számítógépekről ismert tapipados rendszer sötét korszaka. A technológia pontatlan volt (ma is az), használatához indokolatlanul sokáig kell a kijelzőn legeltetnünk a tekintetünket – egy szó, mint száz, zsákutcának bizonyult, abból is a legkegyetlenebb fajtának.

Búcsúzik az autóipar egyik legidegesítőbb rendszere 1

Az előző generációs Lexus NX (és minden újkori Lexus) infotainment rendszere a padlókonzolon elhelyezett, nyújtózkodás nélkül elérhető tapipadot, valamint a középkonzol tetején található kijelzőt kapott. Értjük a szándékot, de nem működött.

Ennél is szomorúbb, hogy a Lexusnak sokáig tartott kijavítani a hibát, de végre megtették – lássuk, mit tud a három éven át tartó fejlesztőmunka eredményeként létrehozott új generációs infotainment rendszer, amelyet a második szériás Lexus NX kapott meg elsőként.

A fejlesztést a 2018-ban létrehozott Connected Technologies részleg koordinálta, amely az ügyfélélmény, a fedélzeti technológiák, az értéklánc és az online bevételi források korábban egymástól független területeit egyesítve teremtett régebben kiaknázatlan szinergiákat. Több mint négyszáz munkatárs dolgozik itt a legkülönfélébb szakterületeken, a villamosmérnököktől a szoftverfejlesztőkön keresztül az üzleti tervezőkig.

„Alapvetően új módszert követve fejlesztettük ki az új rendszerünket, és ez a munkamódszer önmagában is forradalmasíthatja más, későbbi termékek megvalósítását. A vezeték nélküli (over the air) szoftverfrissítés alkalmazásának köszönhetően könnyen kezelhető szegmensekben fejleszthettük a szoftvereket, aminek rendkívüli előnye, hogy a későbbiekben kiemelkedő sebességgel juttathatjuk el a végfelhasználókhoz a frissítéseket” – mondta Daniel Hall, a TMNA Connected Technologies globális vezető ügyfélélmény-tervezője.

Az új rendszer a képeken látható impozáns, 14 colos képátlójú érintőképernyő révén a piac egyik legnagyobb kezelőfelületével rendelkezik, de akár 8 colos méretig is leskálázható, így kisebb kategóriákban, illetve árérzékeny felhasználású területeken is bevethető lesz – azaz a későbbiekben a Toyota márka termékeinek fedélzetén is megjelenhet az új generációs infotainment rendszer, ami nem baj, mert a Corolla is felkerült arra a közelmúltban összeállított szégyenlistára, amelyen a Toyota épp csak felülmúlta a Lexust.

Az alábbi videóból teljeskörűen megismerheted a Lexus / Toyota új multimédiás rendszerének funkcionalitását.

a videó a hirdetés után indul

 

A különböző konfigurációk közös jellemzője, hogy a legfontosabb kezelőszerv (be-/kikapcsolás, hangerő-szabályozás) változatlanul valódi, kézzel fogható, tekerhető, mindig elérhető gomb, míg az összes többi funkció egy többszintes érintésérzékeny felületen keresztül elérhető.

A becsillogást csökkentő, modern technológiát alkalmazó képernyők a legújabb okostelefonokat idéző használhatóságot kínálnak, a kezelés élményét az előző generációs rendszereknél ötször gyorsabb számítókapacitás, és ebből adódóan villámgyors reakciók, valamint pontosabb érintésérzékelés teszi tökéletessé. Az érintőképernyő mellett értelemszerűen hangvezérléssel is kezelhető a rendszer.

Búcsúzik az autóipar egyik legidegesítőbb rendszere 3

Külön ügyeltek az egyes fő funkciók vizuális harmóniájára. A multimédiás funkciók (rádió, műholdas rádió, online vagy bluetooth streaming) kezelhetősége kibővült a tematikus, illetve kedvenc alapú választás lehetőségével; az okostelefon-integrációt vezeték nélküli Apple CarPlay és Android Auto integráció teszi teljessé. A navigációs rendszer teljes mértékben felhőkompatibilis; a központi feldolgozás és útvonalszámítás gyorsabb, pontosabb útbaigazítást, illetve térképmegjelenítést tesz lehetővé, valós idejű frissítésekkel.

A rendszer értelemszerűen virtuális asszisztenssel is rendelkezik. A friss fejlesztésű intelligencia gépi tanulás és felhő alapú kapcsolódás kombinált alkalmazásával egyszerűen, ösztönös módon segíti a fedélzeten tartózkodók életét, miközben a fejlett érzékelőtechnológiáknak köszönhetően az elöl utazók által megfogalmazott kéréseket és parancsokat pontosan és egyértelműen értelmezi a rendszer. A koronát teljes körű testre szabhatósággal tették fel a rendszerre a fejlesztők: a technológia nemcsak a felhasználók által meghatározott beállításokat tárolja el, hanem a használati szokásokat (rádiócsatornák, zeneszámok, klímapreferenciák) is megjegyzi.

Az alábbi videó a Lexus NX teljes belső terét bemutatja, kitérve a multimédiás rendszerre is.

a videó a hirdetés után indul

Ami az új multimédiás rendszer konkrét funkcionalitását illeti, a már említett, kiterjesztett tudású, felhő alapú (de offline útbaigazításra is képes) navigáció és a kötetlen nyelvhasználatot engedélyező, rugalmas virtuális asszisztens mellett olyan modern megoldásokat találunk, mint a digitális kulcs, amely a felhasználó okostelefonjára telepített alkalmazás segítségével helyettesíti az indítókulcsot, és amely egyben a felhasználói profilok automatikus előhívását is biztosítja.

Az online szoftverfrissítéseket lehetővé tevő, nagy sávszélességű kommunikációs rendszer mellett a nap 24 órájában, a hét 7 napján elérhető vészhelyzeti diszpécserközponttal is folyamatos kapcsolatot tart az autó, míg a felhasználók személyre szabott értesítéseket és tájékoztatásokat kaphatnak járművük karbantartásával és műszaki állapotával kapcsolatban.

Búcsúzik az autóipar egyik legidegesítőbb rendszere 4

Ahogy már említettük, a technológia az új Lexus NX fedélzetén debütált, ám arra sem kell sokáig várni, hogy a Toyota modellkínálatában megjelenjen: az új rendszer már az év vége előtt bemutatkozik a Toyota egy új típusának fedélzetén. A Toyota hivatalosan még nem erősítette meg, hogy melyik modellről lesz szó, ám várhatóan a vadonatúj Toyota Land Cruiser 300 lesz az.