Új generációs Honda Sensing Elite technológiát vezet be félkísérleti jelleggel a Honda Japánban. A dugóban önálló közlekedésre alkalmas rendszer elsőként képes 3. szintű autonóm közlekedésre, de a japán hatóságoknál még hátravan az engedélyeztetése. Ezért az ezzel felszerelt Honda Legend Hybrid EX szedán nem megvásárolható, hanem különleges lízingszerződés keretében vehető igénybe.

A már létező Honda Sensing rendszer továbbfejlesztése olyan új generációs funkciókat hoz, mint a dugókövetés, amely sűrű forgalomban vagy autópályán átveszi a vezetést az embertől.  

A rendszer háromdimenziós, nagy felbontású térképek, valamint precíz műholdas helymeghatározás alapján pozicionálja a gépkocsit az úton, míg mindenkori környezetét 360 fokban dolgozó, fejlett szenzorokkal olvassa le. A vezetőt is figyeli egy kamera, és mindezen komponensek együttműködéséből a gépkocsi a jelenlegi viszonyokat a közeljövőben várható változásokkal összehangolva valósítja meg a gyorsítást, fékezést és kormányzást.

Ezt az autót elengedett kormánnyal vezetheted 2
Ezt az autót elengedett kormánnyal vezetheted 3

A fejlesztés során a Honda mérnökei mintegy 10 millió lehetséges helyzetet szimuláltak, továbbá 1,3 millió kilométert tettek meg valós autópálya-környezetben. A technológiát redundáns rendszerek egészítik ki, így ha bármi elromlik, azonnal a helyébe lép egy tartalék egység.

A szenzorokat úgy helyezték el, hogy azok beleolvadjanak az autó karosszériájába, így a kísérleti Honda Legend nem úgy néz ki, mint egy Hold-szonda. A műszerezettséget számos különleges visszajelző fénnyel egészítették ki (a kormányon, a navigációs képernyő fölött, valamint a kesztyűtartón), a főműszer egy 12,3 colos digitális kijelző.

Ezt az autót elengedett kormánnyal vezetheted 4

Az autonóm rendszer működését jelző fények, és a diszkrét érzékelők

A technológia bizonyos feltételek teljesülése esetén engedélyezi a vezetőnek, hogy elvegye a kezét a kormányról. Ilyenkor nemcsak tartja a sebességét, a helyzetét és az irányát az autó, de akár sávot váltani is képes, feltéve, hogy a vezető az irányjelző működtetésével jelzi, hogy ő adja ki erre a parancsot – ugyanakkor szükség esetén, ha pl. lassabb járművet ér utol, egyedül is hajlandó sávot váltani, miközben tájékoztatja erről a vezetőt.

A legnagyobb dolog a Traffic Jam Pilot, azaz a dugókövető funkció, ami lassú sebességnél teljesen egyedül halad, miközben a vezető akár filmet nézhet az érintőképernyőn.

Honda-Sensing-Elite

Mindazonáltal aludni nem enged a rendszer: ha a helyzet megköveteli, a technológia felszólítja a vezetőt, hogy vegye át az irányítást. Amennyiben ez nem történik meg, a rendszer lelassítja és megállítja az autót, vagy, ha járdaszegélyt észlel, az út szélére kormányozza az autót, és ott áll meg.

Alább videón ismerheted meg a rendszer működését: kattints a képre, és indul a film!