Egy feltöltéssel több mint 520 kilométert tud megtenni az új Škoda Enyaq iV, a csehek középkategóriás elektromos szabadidőjárműve. Ehhez nem elég a nagy kapacitású akkumulátor és a takarékos villanymotor: a tervezőknek komolyan rá kellett feküdniük az aerodinamikára is.

A modell közegellenállási együtthatója 0,257 – ez valamivel kedvezőbb, mint a VW-konszern egy másik új elektromos crossoverének, az Audi e-tron Sportbacknek az adata, és határozottan jobb, mint a vele hasonló kategóriában játszó Nissan Ariya 0,297-es értéke.

A Škoda emberei elárulták, hogy ezt mi mindennel érték el. A klímaberendezés hőcserélőjéhez és az akkumulátor hűtéséhez aktív lamellák engedik be vagy tartják távol a friss levegőt – ha nincs szükség temperálásra, akár 7 kilométert (kb. 1,5%) nyerhetnek a hatótávolságon.

Aztán ott van az első lökhárító áramlástanilag optimalizált alsó része, amely a kerekek előtti légterelőkkel kényszeríti a teljesen sík fenéklemez alá a levegőt. Így a kerekek körül nem alakulnak ki örvények, ami különösen örvendetes, mert a négy kerék felel a légellenállás mintegy 25 százalékáért. A biztonság kedvéért azért maguk a kerekek is áramvonalasak.

A karosszéria elálló függelékeit – a külső tükröket, a hátsó légterelőt és a diffúzort szintén a légáramlatok kisimítására tervezték: a tükröket ezért tették át az ajtókra, ezért nyújtották meg a tetőlemezt, és ezért kapott oldalsó szárnyacskákat a tetőspoiler.

Nem minden esetben az áramvonalas kialakítás a cél: a világ egyik legújabb hipersportkocsija például szándékosan destruktívan bánik a levegővel, aminek meg is van a (számára kedvező) eredménye.