Egy kifejezetten hibrid modellekhez fejlesztett, új platformra épül az Artura, a McLaren karbon-alumínium vázszerkezetű újdonsága. A nem egészen másfél tonnás menetkész tömegű autót 680 lóerős, 720 Nm nyomatékú hibrid hajtáslánc mozgatja, méghozzá félelmetesen gyorsan: álló helyzetből kerek 3,0 másodpercig tart elérni a 100 km/órát. 200-ra 8,3, 300-ra pedig 21,5 másodperc alatt gyorsul az autó. A végsebességet 330 km/órában korlátozták.

A P1-essel szemben itt nem lökésszerű, hanem folyamatos támogatásra hangolták az elektromos komponenst. A legendás előd bemutatása óta eltelt hét és fél év alatt sokat fejlődött a technológia: az új, 95 lóerős, 225 Nm nyomatékú villanymotor feleannyit se nyom, mint a P1 villanymotorja (15,4 vs 38 kg), fajlagos teljesítménye (kW/kg) viszont 33 százalékkal nagyobb azénál. A villanymotor vezérlő egysége harmad olyan nehéz, mint a P1-esben volt. További tömegcsökkentést értek el a vadonatúj fejlesztésű, kompakt, nyolcfokozatú, dupla kuplungos sebességváltóval, amelynek ráadásul nincs hátrameneti fokozata: tolatni szimplán villanymotorja ellenirányú forgatásával tud az Artura.

Kész a McLaren új hibrid szupersportkocsija 2

A hűtőkörre ültetett, Li-ion akkumulátorcsomag nettó kapacitása 7,4 kWh, ezzel 30 kilométert tehetünk meg anélkül, hogy beindítanánk a 3,0 V6-os benzinmotort (585 LE, 585 Nm). Elektromos üzemben 130 km/óra a legnagyobb elérhető sebesség – valódi használati értékkel bír villanyautókén tehát az Artura.

Egy modern autó fedélzetén komoly számítástechnikai munka zajlik, a rengeteg vezetőtámogató rendszer – amelyekben az Artura is bővelkedik – komoly adatforgalmat generál. A McLaren ezért egyedi ethernet hálózatot épített ki az autó fedélzetén, ami nem csak negyedével csökkentette a kábelek mennyiségét, de gyorsabb adatátvitelt is tesz lehetővé.

Kész a McLaren új hibrid szupersportkocsija 3

Az Artura kompaktabb, mint a vele azonos Supercar modellcsaládba tartozó 720S, de az elvileg szerényebb 600LT árnyékában is elfér.

  600LT Artura 720S
Hosszúság
(mm)
4604 4539 4543
Szélesség,
tükrök nélkül
(mm)
1930 1913 1930
Magasság
(mm)
1194 1193 1196
Tengelytáv
(mm)
2670 2640 2670
Menetkész
tömeg
(kg)
1356 1498 1419
Teljesítmény
(LE)
600 680 720
Forgató-
nyomaték
(Nm)
620 720 770
0-100 km/óra
(mp)
2,9 3,0 2,9
0-200 km/óra
(mp)
8,2 8,3 7,8
0-300 km/óra
(mp)
24,9 21,5 21,4
Végsebesség
(km/óra)
328 330 341
100-0 km/óra
féktáv
(m)
31 31 29,7
CO2-
kibocsátás
(g/km)
276 (WLTP) 129 (WLTP) 249 (NEDC)

Kész a McLaren új hibrid szupersportkocsija 4

A kezelőfelület is újszerű: a műszerfal a kormányoszlopra költözött, és azzal együtt mozog. A műszerházon kaptak helyet az üzemmódkapcsolók (továbbra is külön-külön szabályozható a teljesítménykifejtés, illetve a futómű és stabilizáló rendszerek), így a kormányt megszabadíthatták néhány kapcsolótól.

Nem csak tisztán elektromos közlekedésre alkalmas az Artura hibrid hajtáslánca: Komfort üzemmódban például 40 km/óra alatt lekapcsolja belső égésű motorját, extrém start-stop funkciót valósítva meg. Ez is hozzájárul a modell extrém takarékosságához: bár a homologizációs mérések még hátra vannak, a gyár szerint átlagosan 5,6 l/100 km alatt megáll a fogyasztás! Van Sport és Track (versenypálya) üzemmód is, ilyenkor a villanymotort a gyorsítás szolgálatába állítja. A lengéscsillapítók és a menetstabilizáló elektronika több fokozatban állítható.

Kész a McLaren új hibrid szupersportkocsija 5

Újdonság a McLarennél az elektronikusan zárható differenciálmű, amely kompaktabb, könnyebb és jobban szabályozható, mint egy mechanikusan önzáró rendszer. A gyorsítást nem csak segíti, de elemzi is a különleges Pirelli Cyber Tyre technológia, amely az abroncsba beépített chip segítségével folyamatosan tájékoztatja a stabilitásvezérlő rendszert a tapadás mértékéről és minőségéről. A Pirelli P-ZERO abroncsok más módon is különlegesek: beépített zajzáró réteget kaptak, hogy csökkentsék az utastér felé továbbított zajokat és rezgéseket. Szintén új a Clubsport ülés, amely a kagylóülés stabilitását kombinálja az állítható dőlésszögű háttámla komfortjával: az ülés egy elliptikus ívpálya mentén mozgatható.

Kész a McLaren új hibrid szupersportkocsija 6

A pengevékony középkonzolon egymás alatt helyezkedik el az érintőképernyős kezelőfelület, valamint a motorindításra és irányváltásra szolgáló panel

Több ponton viszont nem újított az Artura: ilyen a hidraulikus kormányszervo, amit nem hajlandó elektromosra cserélni a gyár, vagy a karbon-kerámia fékek, aminél jobb meg úgy sincs.

Az autó az év harmadik negyedévében kerül forgalomba, 185 ezer angol fontos induló áron. Az alapmodellen kívül három speciális kivitel is lesz: egy különösen sportos (Performance), egy fényűző (TechLux) és egy harmadik, a Vision, amely a megoldások különleges, jövőbe mutató voltára hegyezi ki az élményt.

Kész a McLaren új hibrid szupersportkocsija 7

Programkapcsoló a műszeregység árnyékolójának a sarkában.

Ha videón is megnéznéd a McLaren Arturát, kattints ide!