A Green NCAP 2019-ben indult útjára azzal a céllal, hogy az autók tényleges károsanyag-kibocsátására vonatkozó naprakész, részletes és valós információkkal lássa el a vásárlókat. Szemléletük ebből a szempontból hasonlít az új autók biztonságát 1996 óta kutató, a törvényi előírásoknál mindig többet követelő Euro NCAP filozófiájára – nem véletlenül, hiszen a Green NCAP ennek a nagy tapasztalattal és tudásbázissal rendelkező testületnek a fiókszervezeteként jött létre, és Európa legnevesebb szakmai, kormányzati és kutató intézményeinek a támogatását élvezi.

Ezek Európa legtisztább benzinmotoros autói 1

A szervezet már működése első évében is végzett elemzéseket, első jelentős publikációjára azonban idén november végén került sor. A korai tapasztalatok nyomán átdolgozott és kibővített feltételrendszert alkalmazva most két tucat gépkocsit vetettek alá aprólékos vizsgálatnak. A városi, alsó-középkategóriás és középkategóriás személyautók, kis és kompakt szabadidőjárművek, valamint buszlimuzinok kellőképpen széles spektrumát fedték le az újautó-piacnak, ami pedig a hajtásláncokat illeti, a plug-in hibridek kivételével minden gyakori technológiát megvizsgáltak, a belső égésű motoroktól kezdve a hibrideken át az akkumulátoros villanyautókig.

Egy autó környezeti terhelése a nyersanyagok előállításánál elkezdődik – a Green NCAP már dolgozik azon a tesztrendszeren, amellyel a járművek teljes életciklusára vonatkozóan felmérhetik azok környezetvédelmi teljesítményét, ám egyelőre be kell érnünk az energiafogyasztás és a károsanyag-kibocsátás mérlegelésével.

Ezek Európa legtisztább benzinmotoros autói 2

 

 

Ez utóbbi terén ma már külön vizsgálják az általános egészségkárosító anyagok légkörbe bocsátását, illetve az üvegházhatást erősítő gázok emisszióját is. Ahogy az Euro NCAP a törésteszteknél, úgy a Green NCAP is a törvényi minimumokat tekinti kiindulási alapnak – egy olyan autó tehát, amely épp csak teljesíti az előírásokat, egy csillagot érdemel az ötből.

Ezzel a szemlélettel összefüggésben egy sor olyan károsanyag kibocsátását is mérik, méghozzá változatos forgalmi és üzemi helyzetekben, amelyekre a WLTP-norma szerinti vizsgálatokon nem figyelnek: így biztosítható ugyanis a szakértők szerint, hogy az általuk minősített autók bizonyítványa a valós helyzetet rögzítse.

Ezek Európa legtisztább benzinmotoros autói 3
Ezek Európa legtisztább benzinmotoros autói 4

Ezek Európa legtisztább benzinmotoros autói

Ezek Európa legtisztább benzinmotoros autói

Ezek Európa legtisztább benzinmotoros autói 14
Ezek Európa legtisztább benzinmotoros autói 15
Ezek Európa legtisztább benzinmotoros autói 16
Ezek Európa legtisztább benzinmotoros autói 17
Ezek Európa legtisztább benzinmotoros autói 18
Ezek Európa legtisztább benzinmotoros autói 19
Ezek Európa legtisztább benzinmotoros autói 20
Ezek Európa legtisztább benzinmotoros autói 21
Ezek Európa legtisztább benzinmotoros autói 22
Fotó megosztása:

Ezek fényében kiemelkedően jó eredménynek számít az új generációs Peugeot 208 és a Peugeot 2008 előző kiadása által elért három csillag. Míg az előző generáció esetén a motor 82, 110 vagy 130 lóerős kivitelben volt elérhető, az új szériában 100, 130 és 155 lóerő között választhatnak az ügyfelek. A vizsgált Peugeot 2008 orrában így 110, a 208-aséban 100 lóerős kivitelben dolgozott a háromhengeres erőforrás.

Az előbbit különösen nagyra értékelték a tesztelők kiegyensúlyozott összteljesítményéért. A motor kevés nitrogén-oxidot bocsát ki a légkörbe, szintén csekély a nem metán szénhidrogének előfordulása, a szén-monoxid pedig különösen a közúti tesztben bizonyult jelentéktelennek. Figyelemreméltó, hogy kis mérete ellenére a motor jól teljesített az emisszió terén, még autópálya-tempónál is.

Ezek Európa legtisztább benzinmotoros autói 23

Az új Peugeot 208 kiemelkedő eredményt ért el mindhárom vizsgálati területen. Dicséretes, hogy minimális a dinitrogén-oxid (N2O) kibocsátása – ezt az teszi nagy jelentőségűvé, hogy a teszten vizsgált dízelmotoros autók többsége pont túlzott N2O-kibocsátása miatt végzett szomorúságra okot adó helyen.

Vadonatúj modellről lévén szó, a szakértők helyét látták némi építő kritikának is: ha a mérnökök csökkenteni tudnák a hidegindítást követő részecske-kibocsátást, még feljebb léphetne a ranglétrán a Peugeot 208. Ugyanakkor a kiváló környezetvédelmi teljesítmény ma már jelentős és valós értéknövelő tényező, így a tiszta üzemű Peugeot-páros még kedvezőbb értéktartásra számíthat a kapott eredmények fényében.

Ezek Európa legtisztább benzinmotoros autói 24

A Renault Captur esetében szintén előző generációs modellt teszteltek, hozzátéve, hogy a jelenleg kapható verzió vélhetően legalább olyan teljesítményre képes, mint a 2013 óta gyártott (ez logikus feltételezés.) A márkatárs Clio esetében már az új generációs típus vett részt az elemzésen. Az autót november óta koromrészecske-szűrővel forgalmazzák, a teszten azonban még enélkül vett részt – a mérnökök szerint az eredményeken meglátszott a filter hiánya. A VW Polóról már a teszt idején sem hiányzott a GPF szűrő; ez volt az utolsó benzines autó, amely 3 csillagot kapott a vizsgálatokon.

Három további benzinmotoros autót is vizsgált a szervezet, ezek eredményére azonban rányomta a bélyegét a nagyobb (ráadásul crossover) karosszéria és a nagyobb lökettérfogat kettőse. A Nissan Qasqai hidegindításkor bocsát ki több káros anyagot az ideálisnál, de ha a teszt elvégzésekor a 2020-ban szerelt, csekély gördülési ellenállású abroncsok lettek volna az autón, talán ezzel együtt is összejött volna a 3 csillagos minősítés.

Ezek Európa legtisztább benzinmotoros autói 25

Így ugyanúgy 2,5 csillag volt a modell jussa, mint a Suzuki Vitaráé, amely alulmotorizáltnak bizonyult, ezért a motor több tesztpontban is erején felül küzdött, ez pedig megmutatkozott a fogyasztásban és a károsanyag-kibocsátásban, bár dicsérték dinitrogén-oxid (N2O) kibocsátását. A legnehezebb dolga a koromrészecske-szűrő nélküli Mazda CX-5-ösnek volt. 2,0 literes motorja részteljesítményen elismerésre méltóan tiszta, de erőltetett menetben már nem bírnak a károsanyagokkal a tisztító rendszerek.

Ezek Európa legtisztább benzinmotoros autói 26