Az idei évre átdolgozta minősítési rendszerét a Green NCAP, az Európa legnagyobb autóklubjai, autós érdekképviseletei, valamint közlekedési minisztériumai által létrehozott szervezet.

Nem minden autó tiszta, ami annak látszik 1
Nem minden autó tiszta, ami annak látszik 2

Nem minden autó tiszta, ami annak látszik

Nem minden autó tiszta, ami annak látszik

Nem minden autó tiszta, ami annak látszik 11
Nem minden autó tiszta, ami annak látszik 12
Nem minden autó tiszta, ami annak látszik 13
Nem minden autó tiszta, ami annak látszik 14
Nem minden autó tiszta, ami annak látszik 15
Nem minden autó tiszta, ami annak látszik 16
Nem minden autó tiszta, ami annak látszik 17
Nem minden autó tiszta, ami annak látszik 18
Fotó megosztása:

A Green NCAP korábban csak az autók általános károsanyag-kibocsátását és hatásfokát vizsgálta, 2020-tól azonban külön ellenőrzik az üvegházhatást erősítő gázok – különösen a szén-dioxid (CO2), a metán (CH4) és a dinitrogén-monoxid (N2O) emisszióját is. Az általános károsanyag-kibocsátási vizsgálatok során a korábbinál nagyobb figyelmet szentelnek az ammóniának (NH3) és a különböző nitrogén-oxidoknak (NOx).

A Green NCAP első körben 24 típust vizsgált meg az új feltételrendszer szerint. Benzin, dízel és gázüzemű modellek, hibridek és tisztán elektromos járművek, első-, hátsó- és összkerékhajtású típusok, automata és kézi sebességváltós hajtásláncok szerepeltek a listán.

Nem minden autó tiszta, ami annak látszik 19

A legtisztább nem elektromos autó: Toyota C-HR 1.8 Hybrid

Mivel a tisztán elektromos járművek a felhasználás helyén egyáltalán nem bocsátanak ki káros anyagokat, az első és harmadik vizsgálati pontban maximális pontszámot kaptak. Szintén tíz pontot érdemeltek a hatásfokra – a szervezet különböző menetviszonyok között mérte, majd összesítette az autók energiafogyasztását; a végén a Renault Zoe és a Hyundai Kona között egyetlen tized kWh különbség mutatkozott 100 kilométeren – a két autó “fogyasztása” gyakorlatilag megegyezik.

A Green NCAP egyébként ígéretet tett arra, hogy a jövőben a járművek teljes életciklusára eső emissziós értékeket – az elektromos autóknál például az akkumulátorok gyártásának környezeti lábnyomát – is figyelembe veszik.

Nem minden autó tiszta, ami annak látszik 20

Sárga jelöli a kirívóan rossz eredményeket

A két villanyautó mögött izgalmas verseny zajlott: a harmadik helyért a Toyota hibrid városi crossovere, a C-HR 1.8 Hybrid versenyzett egy prémium dízelautóval: a Mercedes-Benz C220d-vel. Utóbbi végül a negyedik helyre csúszott, ám kiváló teljesítménye jól mutatja, hogy igenis lehet még tiszta üzemű dízel autót gyártani.

Lehet, de nem mindenkinek sikerül: míg az összes dízel takarékos, ezért jól teljesítenek a károsanyag-kibocsátás terén, összességében mégsem értek el túl jó eredményeket. A vizsgálat megállapította ugyanis, hogy a működésük során aggasztóan sok dinitrogén-monoxid kerül a légkörbe. Hat olyan típus is van, amely egynél is kevesebb pontot ért el ezen a téren (a lehetséges tízből).

Nem minden autó tiszta, ami annak látszik 21

A legtisztább dízel autó: Mercedes-Benz 220C

Meglepő, bár logikus a sűrített földgázzal üzemelő típusok viszonylag rossz eredménye. Miközben a közvélemény és a szakma kifejezetten tiszta technológiaként tartja számon a CNG-t, az üzemanyag alacsony energiasűrűsége, illetve magas metántartalma megbosszulja magát a Green NCAP összetett elemzésében. A szervezet egyébként a kritériumrendszer összeállításánál az európai fogyasztók véleményét is kikérte; a vizsgált szempontok egy alapos felmérés eredményeként születtek meg.

Váratlan ellenben a hibrid Honda CR-V gyenge teljesítménye: az indoklás szerint a hidegindításnál, illetve az autópályán vérzett el az autó, hibrid rendszere ilyenkor mit sem segített az emissziók csökkentésében.

Nem minden autó tiszta, ami annak látszik 22

A legtisztább benzinmotoros autó: Peugeot 208