A nagy nyomású festékszórót helyettesítő, elektrosztatikus porlasztási megoldást dolgozott ki a Toyota. A vállalat két japán gyárában már üzembe is állított új fényezőműhely robotjait olyan, hengeres fújófejjel szerelték fel, amely egyrészt nagy sebességgel forog, másrészt belső felületén több száz apró barázdát alakítottak ki.

Árammal festik az autókat 1

Az egyenletes porlasztáshoz és szóráshoz elengedhetetlen az állandó áramerősség, ám ez a szórófej és a karosszéria közötti távolsággal együtt folyamatosan változik. A technológia ezért folyamatosan méri az áramerősséget, és úgy szabályozza a feszültséget, hogy az egyenletes maradjon.

Ezekben a barázdákban porlasztják apró cseppekre és töltik fel statikus elektromossággal a festéket, amely aztán valósággal rátapad az ellentétes töltésű karosszérialemezre. A veszteség mindössze 5%, szemben a hagyományos, sűrített levegős festéssel, amelynél a kifújt mennyiségnek akár 30-40 százaléka is veszendőbe mehet.

Árammal festik az autókat 2

A technológia járulékos előnye, hogy kisebb felfogó tálcára van szükség, ezért az egész fényezőkamra kevesebb helyet foglal. A megoldás 7%-kal csökkenti a folyamat CO2-kibocsátását. A Toyota azt mondja, a technológiát a környezetvédelem jegyében más autógyártókkal is megosztja majd – nem feltétlenül ingyen, persze.