Még január 28-án 10 óra 15 perc magasságában igazoltattak a járőrök egy személygépkocsi sofőrjét Kétegyházán. A rendőröknek azonnal feltűnt, hogy az autó ülésén egy kisgyermek állt – a volánnál ülő férfi a táv rövidségével indokolta, hogy nem ültette be a gyermeket a gyermekülésbe, írja a Police.hu.
A rendőrök figyelmeztették a sofőrt tette veszélyességére, hiszen akár kanyarodáskor, akár csak egy enyhébb fékezésnél elveszíthette volna az egyensúlyát és az ülésről leesve könnyen megsérülhetett volna a gyerek. Sőt, baleset vagy ütközés esetén nagyobb baj is lehetett volna belőle.
A rendőrség arra kéri a gépjárművezetőket, hogy
vigyázzanak a gyermekekre, tartsák be a közúti közlekedés szabályait! Rövid útra is ültessék őket a magasságuknak megfelelő, az autóba gondosan rögzített biztonsági ülésbe vagy magasítóra, és kapcsolják be a gyermeket védő övet! Mutassanak példát, minden esetben használják a saját biztonsági öveiket is! A gyermekbiztonsági rendszer, a biztonsági öv baleset esetén csökkentheti a sérülés súlyosságát, akár életet is menthet.
Mit ír a KRESZ?
48. §
(7) A gépkocsiban vagy a mopedautóban – a (8) bekezdésben foglalt kivétellel – 150 cm-nél alacsonyabb gyermek csak a testméretéhez és testsúlyához igazodó kialakítású gyermekbiztonsági rendszerben rögzítve szállítható. A gyermekbiztonsági rendszert a jármű e célra gyárilag kialakított rögzítési pontjaihoz, vagy az üléshez tartozó biztonsági övhöz kell a gyártója által megadott szerelési információknak megfelelően rögzíteni. A jármű szokásos haladási irányával ellentétes irányban a jármű első üléséhez a gyermekbiztonsági rendszer csak akkor szerelhető be, ha az üléshez légzsákot nem szereltek fel vagy a légzsák működésbe lépését előzetesen megakadályozták. A 3 évnél fiatalabb gyermek csak gyermekbiztonsági rendszerben rögzítve szállítható. A gyermeket a gyermekbiztonsági rendszerhez tartozó hevederekkel (pántokkal) is rögzíteni kell.
(8) A gyermeket nem kell gyermekbiztonsági rendszerben rögzíteni:
a) ha a gyermekbiztonsági rendszer beszerelésére a gépkocsi a gyári kialakítása alapján nem alkalmas (az ilyen kialakítású M1, N1, N2 és N3 kategóriájú gépkocsiban a 3 évnél fiatalabb gyermek nem szállítható, illetve a 3. életévét már betöltött és 150 cm-nél kisebb testmagasságú gyermek az első ülésen nem szállítható);
b) ha gépkocsi hátsó ülésén utazik, 3. életévét már betöltötte, legalább 135 cm magas és az üléshez beszerelt biztonsági övvel – testméretéhez igazodóan – biztonságosan rögzíthető;
c) ha taxi üzemmódban használt taxi gépkocsi és a személygépkocsis személyszállítást végző gépkocsi hátsó ülésén utazik;
d) ha a rendvédelmi szervek gépkocsijában vagy a mentő gépkocsi betegellátó terében utazik;
e) a menetrend szerinti személyszállítást végző autóbuszban;
f) a nem menetrend szerinti személyszállítást végző autóbuszban, ha álló utasokat is szállíthat;
g) ha 3. életévét még nem töltötte be és állva utazik az autóbuszban; h) ha külön jogszabályban meghatározott orvos által kiállított igazolással rendelkezik.
A hét közepén egy 12 éves gyerek halálát okozta Kaposváron, hogy nem volt bekapcsolva a biztonsági öve: