Elődjénél fél centiméterrel rövidebb, 4319 mm hosszú a harmadik generációs BMW 1-es. Ennek ellenére tágasabb belső teret ígér az autó, köszönhetően az elsőkerék-hajtásból adódó, kedvezőbb helykihasználásnak.

A tengelytáv (2670 mm) szintén csökkent, méghozzá 20 mm-rel, ugyanakkor a szélesség (1799 mm) 34 mm-rel, a magasság (1434 mm) pedig 13 mm-rel nagyobb, mint eddig.

Ennek ellenére tágasabb a hátsó üléssor, a térdnek 33, a fejnek 19 mm-rel több hely jut, a könyöktér hátul 13, elöl 42 mm-rel nőtt meg.

A csomagtartó 360-ról 380 literesre nőtt (az üléseket lehajtva ugyanúgy 1,2 köbméter áll rendelkezésre, mint eddig), ráadásul most először motorosan nyitható az ajtaja. A raktér belső minimális szélessége 67 mm-rel nőtt.

Szögletesebb, méretesebb a duplavese-hűtőmaszk, amely középen összenő, összhangban a nagyobb modelleken már megismert megoldással. A dizájn általában szögletesebb, határozottabb, mint eddig.

Az 1-es végre megkapta a nagyobb testvérek előnyösebb hátsó lámpáját.

Olyan új beltéri opciók jelentek meg a kínálatban, mint a motorosan mozgatható panoráma-napfénytető, a háttérvilágítású dekorbetétek vagy a 9,2 colos head-up kijelző, amely a 10,25 colos digitális műszerfalat egészíti ki.

A váltókar körül csoportosuló kezelőszervek és a központi légbeömlők közé beillesztett klímavezérlő panel szintén a nagy testvérek öröksége. A központi érintőképernyő 8,8 vagy 10,25 colos lehet.

Az öt éven át fejlesztett, új generációs elsőkerék-hajtású platform újdonsága az i3s modellből ismert, folyamatos kipörgés-szabályozó technológia, amelyet eddig csak elektromos hajtású tengelyen alkalmaztak: ez nem az ESP, hanem a motorvezérlés segítségével kontrollálja a megcsúszást, akár tízszer gyorsabban reagálva. A lényeg az alulkormányozottság kiküszöbölése, amiben azért az ESP (BMW nyelven DSC) is közreműködik.

Háromféle felfüggesztés áll rendelkezésre, az alap futómű mellett rendelhető 10 mm-rel ültetett M sportfutómű, vagy változó lengéscsillapítású, adaptív felfüggesztés.

Bevezetéskor három dízel- és két benzinmotorral lesz elérhető az autó. Az erőátviteli választék hatfokozatú kézi váltóból, hétfokozatú DSG-ből vagy nyolcfokozatú automata, illetve sport-automata váltóból áll.

Aktív sávban tartás, adaptív tempomat, a nyomvonalat 50 méteren visszakövetni képes tolatórobot szerepel a vezetőtámogató rendszerek között. A kulcs okostelefonnal váltható ki, és rendelhető hangvezérelt virtuális asszisztens is.