Az európai környezetvédelmi hivatal (EEA) szerint a személyautók kihasználtsága már 1980-ban sem érte el a két főt, 2006-ra pedig 1,4-re zuhant. Ez azt jelenti, hogy az a négy ember, aki adott esetben akár egy autóban is elférne, egy évtizeddel ezelőtt három autónyi helyet foglalt el az úton, a szükségesnél háromszor több üzemanyagot égetett, és háromszor több parkolóhelyet vett igénybe.

Az EEA célkitűzése, hogy 2050-re megfordítsák a csökkenő trendet, és elérjék az autók maximális kapacitását, ami praktikus okokból nem négy személy, hanem annak 60 százaléka, azaz 2,4 fő – ennél magasabb kihasználtságot nem lehet reálisan elvárni, ám már ez is hatalmas előrelépés volna.

Sokat tehetnek ezért az ügyért a telekocsi szolgáltatások, azaz azok a portálok és szervezetek, akik népszerűsítik, és támogatóik révén akár honorálják is azokat, akik összeállnak egy autóra. Ilyen szervezet a Faxi, amely egy okostelefonos alkalmazás segítségével ellenőrzi, hogy megvalósul-e a telekocsizás, és ha igen, beszáll a benzinpénzbe. Ennél is népszerűbbek azonban azok a kezdeményezések, amelyek pénz helyett garantált parkolóhelyet kínálnak fel a munkahelyen a telekocsizóknak.

Egy ilyen projektet indít most el a Faxi és a Toyota Hamburgban. Nagy a tét: ha bejön a konstrukció, egész Németországra kiterjeszthetik a programot, ami naponta kilencmillió ingázót jelent – ha az 1,4 vs 2,4 fős kihasználtságot tekintjük, ez azt jelentené, hogy több mint 150 ezer autóval kevesebb járna minden nap Németország útjain.