Téli gumik egész éves használatra

Arról a legtöbben hallottak, hogy ha a hőmérséklet lecsökken és tartósan 7 °C alatt is marad, akkor le kell cserélni a nyári abroncsokat a téli szettre. De mi a helyzet fordított esetben? Sokan azért használják egész évben a téli gumikat, mert azt vallják, hogy ezzel spórolhatnak. Ez nem igaz. Mivel más az összetételük, melegebb időben hamarabb elkopnak, ráadásul a vizes úton jobban csúsznak, mint a nyáriak. És ha belegondolunk: egy-egy szett nyári, illetve téli gumi kétszer tovább tart, mintha ugyanazt a szettet használnánk egész évben.

Öreg gumi, nem vén gumi

A legtöbb autós tisztában van azzal, hogy egy egyszerű mérőeszköz, illetve már az abroncsok mintázatába beépített kopásjelző segítségével megállapítható, hogy eljött-e az idő új szett beszerzésére. Ha a barázdamélység 1,6 mm vagy az alatt van, illetve az indikátorok már tisztán kivehetők a mintázatban, akkor jobb, ha már fel se szereljük az adott abroncsokat! Jó tudni, hogy a gumik kopásának lassítása érdekében szezononként érdemes más pozícióra helyezni a kocsin. Az elsőkerék-hajtásúak egyértelműen hamarabb koptatják az első abroncsokat.

Az abroncsok életkorát is figyelembe kell venni használatkor. A 6 évnél idősebb gumikat már ne használjuk, még akkor se, ha hibátlanok, és korábban csak a garázsban vagy a padláson pihentek! Az anyaguk öregedése miatt sokkal nagyobb veszélyt rejthetnek magukban, mint a kopottabb, egyéves abroncsok.

Az abroncsok életkorának meghatározásában segítségünkre lehet az oldalfalon feltüntetett DOT szám. A szám második részében az első két számjegy a gyártási hetet, a másik kettő pedig a gyártási évet mutatja. Így például a DOT XXXX 3207 jelölésű gumit 2007 32. hetében gyártották.

Régi és új szöges gumikkal mértünk féktávokat és gyorsulásokat 0-25-0 km/h sebeségre

Semmit sem befolyásol a guminyomás?

Ez az egyik legnagyobb tévhit! A nem megfelelő értékre felpumpált abroncsok nem egyenletesen kopnak, így csökkenhet élettartamuk, valamint az autónk rázhat, kezelhetetlenné válhat, sőt, akár többet is fogyaszthat. Érdemes ezért gyakorta, de legalább minden hosszabb út előtt, hideg állapotukban ellenőrizni a kerekek légnyomását!

Csak szakember tudja leszerelni az abroncsokat?

Kereket cserélni szinte bárki tud, ha követi a következő lépéseket:

  • Kereket cserélni csak szilárd burkolaton és sík felületen szabad. Sík úton is használjuk a kéziféket és tegyük sebességbe a váltót, illetve P állásba a fokozatválasztó kart!
  • Szükség lesz egy stabil autóemelőre, kitámasztó ékre (kő, tégla), kerékkulcsra, egy nagyobb csavarhúzóra, esetleg emelőbakra az autó alátámasztására.
  • Még a földön lazítsuk meg a kerékcsavarokat (mindig a szemköztieket).
  • Emeljük meg az autót. Érdemes lehet alváznyúlványnál az emelőbakot alkalmazni.
  • Csavarjuk ki teljesen a kerékcsavarokat, majd emeljük le a kereket.
  • Tegyük fel a felszerelendő kerekeket, majd kézzel kapassuk rá a kerékcsavarokat.
  • Kerékkulccsal átlósan haladva csavarjuk be teljesen őket, majd húzzuk meg.
  • Vegyük ki az emelőbakot, és engedjük le az autót.
  • Ha teljesen leengedtük, és az autó keréken áll, szintén átlós irányban húzzuk meg teljesen a kerékcsavarokat.

Irdatlan ráfordítás emberben, költségben egy független gumiteszt

Mindegy, hol és hogyan tároljuk a leszerelt gumiabroncsokat?

Manapság úgynevezett „gumihotelekben” is tárolhatjuk a lecserélt szetteket, ha kellő bizalommal vagyunk az adott szerviz munkája, szakemberei iránt. Ha otthon pihentetjük az abroncsokat, öt szabályt érdemes követnünk:

  • Mielőtt elpakolnánk a leszerelt kerekeket, vízzel alaposan tisztítsuk meg a szennyeződésektől, szárítsuk meg és kezeljük őket megfelelő ápolószerekkel!
  • Válasszunk száraz, páramentes helyet a tároláshoz, ahol tartósan 15 fok körüli a hőmérséklet!
  • Ügyeljünk arra, hogy az abroncsok ne érintkezzenek különböző kemikáliákkal, és ne érje őket napfény! Ehhez a legkézenfekvőbb megoldás, ha egy ponyvával letakarjuk őket.
  • Mindig jelöljük krétával a kerekeken, hogy hová volt felhelyezve az autónkon!
  • A felnire szerelt abroncsokat felfüggesztve vagy egymásra rakva, míg a felniről leszerelteket állítva, időnként forgatva tároljuk!

„Oly nehéz a választás…”

„A Delticom külön felületet hozott létre azzal a céllal, hogy vásárlói megoszthassák tapasztalataikat egymással a különböző abroncsokról. A www.gumiteszt.com oldalon nemcsak a magyarok, de a többi ország sofőrjeinek véleményét, tanácsait megtalálhatjuk a nyári, illetve téli gumimárkákkal kapcsolatban. Ennél meggyőzőbb és megbízhatóbb segítség már nem is kell az abroncsválasztáshoz” – javasolja Szikora Csaba, a Delticom nemzetközi online gumiforgalmazó cég hazai leányvállalata, a gumik.hu szakembere.