2023-ba repít el a Symbioz, a Renault gyanúsan szériamodell zamatú tanulmányautója. Nem a dizájnt és nem is a technológiát hivatott előrevetíteni – azt megtette már azonos nevű elődje. A mostani Symbioz az ősszel bemutatott tanulmány kipróbálható verziója, technológiai demonstrációs modell, amellyel mindannyian (na jó, néhány szerencsés véleményformáló újságíró) megélhetjük a fél évtized múlva várható mobilitás élményét.

Virtuális szemüveg, fekvőfotel - tényleg vannak jó oldalai az autonóm közlekedésnek!

Eldobták a csupaüveg szárnyasajtókat, a bútorrá átalakítható üléseket, de megmarad a belső tér átkonfigurálhatósága, ami azért fontos, mert a Symbioz négyes fokozatú autonómiára képes, azaz követi az előtte haladó autót, képes együtt kanyarodni a sávval, vagy éppen sávot váltani (ha pl. előzni kell), és dugóban is felügyelet nélkül közlekedik.

A Smybioz, akár csak a koncepcióautó, elektromos meghajtású. A két hátsó kereket egy-egy villanymotor hajtja, a kombinált csúcsteljesítmény 680 LE, a forgatónyomaték 660 Nm – ezek a csúcsértékek, de a motorpáros képes állandó 490 LE / 550 Nm leadására.

Az elektromos rendszer 700 voltos, az akkucsomag 72 kWh kapacitású, de akár 100 kWh-os akkuk is beépíthetők. Álló helyzetből 6,0 mp alatt gyorsul 100-ra az autó, a lemerült akku nem egészen fél óra alatt (150 kW-os töltővel) 80 százalékra tölthető.

L-alakú LCD-panel lát el minden vezérlő és kijelző funkciót. A tükrök is digitálisak.

A 4,92 méteres autó hatalmas, 307 cm-es tengelytávon nyugszik, széles (192 cm), viszont nem valami magas (144 cm). A tető üveg, de áram hatására bemattul, így védekezve a napsütés ellen. Az egybeszabott karosszéria aerodinamikáját számos légterelő és légelvezető csatorna javítja, az autonóm közlekedéshez szükséges adatokat lézeres szenzorok, radarok és szonárok, valamint kamerák biztosítják a külvilágról, továbbá képes kommunikálni környezetével (car-to-X), így jóval „messzebb lát el”, mint érzékelői.

A berendezés egészen különleges, és kifejezetten a 4. szintű autonómia igényeit szem előtt tartva alakították ki. Padlókonzol nincs, a szellőzést és a tárolórekeszeket felemelték a padló szintjéről, így teljesen sík a padló. Az első ülések a transzkontinentális repülőjáratok business osztályán megszokott fekvő pozícióba dönthetők, hátul pedig meghitt zug várja az összebújni vágyókat. Hogy ki hol ül, azt az autó a mobiltelefonokról azonosítja, és mindenkinek betölti kedvenc üléshelyzetét, klímabeállításait és zenei válogatását.

Lambéria a hátsó utasok között-mögött

Háromféle üzemmód létezik, normál, sportos és autonóm. Utóbbi további három opciót kínál fel, attól függően, hogy a sofőr egyedül utazik, pihenni szeretne, vagy társalogna a mellette ülővel. Mindegyik üzemmódban más az ülések pozíciója, a kezelőfelületek elérhetősége és az illatosító által kibocsátott parfüm.

A különleges funkcionalitáshoz egyedi audiorendszert terveztek, amely a felületek mélyén elhelyezkedő hangszórókból áradó hangot gondosan megformált csatornákon, hullámfelületeken keresztül vezeti ki.

Jellegzetes a hátsó lámpatestek rajzolata.

Filmen talán még lenyűgözőbbek a Symbioz képességei, kattints és ámulj!