A bizottság az új gépjárművek kibocsátását 2025-re 15 százalékkal, 2030-ra pedig 30 százalékkal csökkentené. A javaslat ugyanakkor nem tartalmaz konkrét műszaki kvótákat vagy előírásokat, a gyártók feladata lesz eldönteni, hogy milyen technológiák alkalmazásával teljesítik a kitűzött célértékeket.

Ha a gyártók túllépik az éves keretüket, akkor afölött 95 eurót kell fizetniük minden gramm kibocsátott szén-dioxid és minden egyes, abban az évben regisztrált új autó után. A vállalatok azonban kompenzálhatnák az esetleges túllépést azzal, ha az alacsony vagy zéró kibocsátású járműveik aránya elér egy meghatározott szintet.

A brüsszeli testület javaslatot tett a “tiszta járművek” közbeszerzésének elősegítésére, és a szükséges infrastruktúra-fejlesztési projektek támogatására is.

Emellett kezdeményezték a kombinált árufuvarozásról szóló irányelv felülvizsgálatát a különböző áruszállítási módok egymást kiegészítő használatának előmozdítása érdekében, valamint a távolsági buszjáratok hálózatának fejlesztését, amely a várakozások szerint hozzá fog járulni a kibocsátás és a közúti torlódások csökkentéséhez.

Az EB végül azt is ösztönözni kívánja, hogy a jövő mobilitási megoldásait, járműveit, és azok alkatrészeit az EU-ban tervezzék és állítsák elő. Az elektromos töltőhálózat kiépítésére 800 millió eurót, új akkumulátorok fejlesztésére pedig 200 millió eurót különít el az Európai Bizottság.

A friss tervezet célja a közúti közlekedésből származó károsanyag-kibocsátás csökkentése azon vállalások keretében, amelyek alapján az EU-nak a következő évtized végéig összességében 40 százalékkal kellene mérsékelnie az üvegházhatású gázok kibocsátását az 1990-es szinthez képest.

Sajtójelentések szerint az európai autógyártók erősen lobbiztak azért Brüsszelben, hogy csak 20 százalékos kibocsátáscsökkentést írjanak elő. A szakértők szerint azonban a bizottsági javaslat még így is kevésbé ambiciózus, mint azok az előírások, amelyek bizonyos uniós tagállamokban már érvényben vannak.

A javaslatcsomagot még az uniós tagállami kormányokat tömörítő tanácsnak és az Európai Parlamentnek is jóvá kell hagynia.