Hidvégi János muzeológus egy korábbi sajtóközleményben idézte fel, hogyan is indult Magyarországon a vezetői engedélyek megszerzése.

A feljegyzések szerint Budapesten 1895-ben indult meg az autóközlekedés, de akkor még nem kellett hozzá semmilyen jogosítvány. Elsősorban az a konfliktus vezetett a dokumentum bevezetéséhez, amely a lovas kocsit hajtók és az autóvezetők között alakult ki Budapesten. A szokatlanul nagy zajt keltő járművektől ugyanis megvadultak a lovak.

A fogathajtók levelet írtak a budapesti rendőrfőkapitánynak, amelyben intézkedést sürgettek arra hivatkozva, hogy az autósok veszélyeztetik a közlekedés biztonságát. Budapest területén belül 1901-ben szabályozták a motoros közúti járművek közlekedését. Ennek értelmében csak az vezethetett autót, aki sikeres vizsgát tett.

Hidvégi ismertetése szerint az első vizsgát 1901 júliusában tartották Budapesten a Városliget szélén, ünnepélyes körülmények között, és most figyelj nagyon erősen: cigányzene kíséretében, néhány pohár bor elfogyasztása után kellett a vezetőknek bizonyítani jártasságukat. Magyarország egész területén 1910-ben vezették be a kötelező jogosítványt.

Álmodban sem gondolnád, milyen körülmények között adták át az első magyar jogsit 1

És íme egy 1911-es jogosítvány, amit olvasónk, Krisztián küldött nekünk Facebookon, ennek apropójából túrtunk bele a témába.

Álmodban sem gondolnád, milyen körülmények között adták át az első magyar jogsit 2

Zahari József 1939. december 4-én tett sikeres gépjármű-vezetői vizsgájáról szóló igazolványa. Fotó forrása: sulinet.hu.

Végül egy nemzetközi vezetői engedély, amit a Veterán fórum egyik topikjában találtunk:

Álmodban sem gondolnád, milyen körülmények között adták át az első magyar jogsit 3Álmodban sem gondolnád, milyen körülmények között adták át az első magyar jogsit 4Álmodban sem gondolnád, milyen körülmények között adták át az első magyar jogsit 5