Kerékpáros, gyalogos és tömegközlekedési infrastruktúra kiépítésében gondolkodik Hamburg. A második legnagyobb német város “zöld hálózat terve” nem számol az autókkal, mint közlekedési alternatívával.
Kitúrják az autókat Hamburgból
Kerékpár és tömegközlekedés váltja fel őket
A következő húsz évben átfogó közlekedési reformot tervez bevezetni a gazdag kikötőváros. Ha minden a terv szerint megy, 2034-ben nem lesz szükség személyautóra a városban.
Hamburg különleges struktúrájú város. Alapterületének csaknem 40 százalékát parkok és zöldövezetek alkotják. Részben ennek is köszönhető, hogy nem csak gazdag és népes, de rendkívül jó életminőséget is biztosít lakóinak: egy 2012-es felmérés szerint Hamburg a világ 17. legélhetőbb városa.
Mindezzel szépen összecseng az a terv, hogy a zöldövezeti lakókerületeket kerékpárutakkal és gyalogos ösvényekkel kössék össze, így a város csaknem egésze gépjármű nélkül megközelíthető lesz a lakosok (és a rengeteg turista) számára. Angelika Fritsch, a város szóvivője elmondta, hogy miközben a zöld városrész fogalma más metropoliszokban is ismert, Hamburgban a legkülső kerületektől a belvárosig mindent lefed majd. “Tizenöt-húsz év, és a teljes város bejárható lesz kerékpáron vagy gyalog. Autóra csak akkor lesz szükség, ha hétvégén elutaznak valahová a családok.”
Az autómentes zónák kialakítása mellett még több zöldterületet létesítenek a városban, amelyek megköthetik a szén-dioxidot, illetve szabályozhatják a város klímáját, amelyet az elmúlt hatvan évben alaposan megtépázott a növekvő kikötőforgalom, illetve az ebből adódó gazdagság miatt idetelepült ipar, valamint a kertvárosi szerkezet miatti intenzív gépjármű-közlekedés.
Nem Hamburg az egyetlen város, amely ilyen ambiciózus terveket dédelget. A dán főváros, Koppenhága például a HÉV-vonalak mintájára kerékpáros sztrádákkal szeretné összekötni a belvárost az agglomerációval, ezzel is közelebb jutva végső céljához: hogy 2050-re teljesen szénsemleges legyen.
Hamburgban egyébként nem új keletű a zöld gondolkodás. A város vezetése még 2009-ben döntött úgy, hogy a várost átszelő A7-es autópályát a föld alá kényszeríti (fent). Három szakaszon összesen 3,5 kilométer hosszan fedik be a sztrádát; ezeken a területeken közparkok létesülnek, a fejlesztés révén élhetőbbé váló környékeken pedig 2500 új otthon épülhet.