Az EU irányelve alapján 2015-től minden, az Unió területén forgalomba kerülő új gépjármű képes lesz automatikus segélykérés leadására annak érdekében, hogy a bajba jutottak a lehető leghamarabb segítséghez jussanak minden esetben, és így elkerülhető legyen a tragédia.

A jelenleg Európa-szerte tesztüzemben lévő rendszer fejlesztése Magyarországon a Best Way Traffic Kft. részvételével zajlik.

Szükség van a rendszerre, mert naponta átlagosan 75 halálos áldozatot követelnek az Európa közútjain előforduló különféle balesetek, a halálesetek jelentős hányada a későn kiérkező segítség miatt következik be.

Éppen ezért a balesetek megelőzése mellett a segélyszolgálatok hatékonyabb működését tűzte ki célul az Európai Unió HeERO nevű projektje, amelyben Magyarország is részt vesz az eCall automatikus segélyhívó rendszer tesztelésével.

Magától hívja mentőt az autó 2 “Az eCall rendszer gyakorlatilag egy járműbe épített, folyamatos készenlétben álló intelligens telefon, amely baleset esetén automatikusan képes tárcsázni a segélyhívó számot. Ez a megoldás azért hatékonyabb a közvetlen telefonos segítségkérésnél, mert a járművezető eszméletvesztése esetén is aktiválódik, illetve a rendszer a műholdas kapcsolaton keresztül a baleset pontos GPS koordinátáit is elküldi a központnak, ezzel elősegítve, hogy a segélyszolgálatok a lehető leghamarabb a helyszínre érkezzenek” –  mondta el Szvétek Ferenc, a Best Way Traffic Kft. szakértője.

A magyar cég az eddigi uniós eredmények elemzését követően a fedélzeti egység tesztelését végzi. Ez az eszköz juttatja el a vészhívást a központba, ezért nagyon fontos, hogy a fedélzeti egység és az üzenetet továbbító vonal is minden körülmények között kifogástalanul működjön.

Hasonló megoldások már léteztek a gépjárműpiacon, a Ford rendszere például magyarul is beszél. Egyelőre azonban nem általános, ha az EU célkitűzései megvalósulnak, évi 13 millió autóba kerülhet be az automatikus segélyhívó.