Meg akarja tudni, melyik a legmegbízhatóbb autó? Kíváncsi, hogy a japán autók még mindig a legjobbak-e fenntartási költségek szempontjából? Szeretné pontosan tudni, melyik cég felmérésének adatait látja? Akkor olvasson szaklapot, ne általános hírportált!

Az ember mindig elkeseredik, amikor látja, hogy az általa – viszonylag – jól ismert kis szakterületen milyen irdatlan hozzá nem értés tud eluralkodni a sajtóban. Ilyenkor mindig feltesszük magunknak a kérdést: ha a mi kis szemétdombunkon ilyen félrevezető tud lenni egy újság, mennyire hihetünk azoknak a tudósításoknak, melyek olyan témáról szólnak, amihez nem értünk?

Az xxx.hu oldal képes volt ezt a hírt közölni:

Az xxx.hu portál közleménye a témában: hibás a hivatkozott szervezet neve, nem jön rá a szerző, hogy a Vauxhall, ami Opel, az leginkább egy Suzuki

Az xxx.hu portál közleménye a témában: hibás a hivatkozott szervezet neve, nem jön rá a szerző, hogy a Vauxhall, ami Opel, az leginkább egy Suzuki

Nos, ha ezt a hírt nem egy úgynevezett hírportál úgynevezett újságírója írta volna, hanem egy autós szakújságíró kollégánk, aki kicsit ugatja az angolt, bizonyára képes lett volna elkerülni, hogy a Warranty Direct nevű céget Warranty Indexként emlegesse; bizonyára az eredeti közleményben reliability indexként emlegetett megbízhatósági mutatót keverte bele a cégnévbe.

Egy autós szakíró talán még arra is rávilágított volna, hogy a Vauxhall, amiről az xxx.hu újságírója is tudta valahonnan, hogy az Opel szigetországi márkaneve, valójában egy Suzuki, a nálunk is jól ismert Wagon R+ klónja. És talán még azt se mulasztotta volna el megemlíteni, hogy a ’96-tól gyártott Volvo S40, ami ötödikként holtversenyben végzett egy Hondával a meghibásodási statisztikák, fenntartási költségek, szervizben töltött idő, elért futásteljesítmények figyelembevételével összeállított listán, a Mitsubishi Carisma klónja volt. Így aztán leszűrhette volna azt a tanulságot, hogy a brit biztosítási cég 15 éves tapasztalatai alapján a legmegbízhatóbb tíz autóból kilenc japán konstrukció, az első európai modell csak a nyolcadik!

1. Mitsubishi Lancer (05-08)
2. Vauxhall Agila (00-08)
3. Suzuki Alto (97-06)
4. Toyota Aygo (05-)
5= Honda HR-V (98-06)
5= Volvo S40 (96-04)
7. Mazda MX-5 (05-)
8= Mercedes E-osztály (06-)
8= Toyota Yaris (99-03)
10. Honda Jazz (01-08)

De még csak nem is ettől gurult el a gyógyszerem. Hanem ettől a képtől, amit az xxx.hu használt illusztrációnak:

A magyar portál szakértő illusztrációja a legmegbízhatóbb kocsiról: csakhogy ez nem az a kocsi

A magyar portál szakértő illusztrációja a legmegbízhatóbb kocsiról: csakhogy ez nem az a kocsi

Nos, a fenti képen NEM a 2005-től 2008-ig gyártott Lancer látható, hanem az utódja. A Warranty Direct szerint a legmegbízhatóbb autó ez a Mitsubishi:

Ezért ne olvassunk hírportált, ha információra van szükségünk 4

Hát ennyi, örülünk, ha bárkinek, bármiben segíthettünk. Ja, el ne felejtsem, a legmegbízhatatlanabb autók listája a Warranty Direct 15 éves tapasztalata szerint:

1. Audi RS6 (02-11)
2. BMW M5 (04-11)
3. Mercedes SL (02-)
4. Mercedes V-osztály (96-04)
5. Mercedes CL (00-07)
6. Audi A6 Allroad (00-05)
7. Bentley Continental GT (03-)
8. Porsche 911 (996) (01-06)
9. Land Rover Range Rover (02-)
10. Citroën XM (94-00)

Ez persze nem azt jelenti, hogy ezek a felső kategóriás csodák lépten-nyomon lerohadnának. Bár az xxx.hu hírportál úgy fogalmaz, “nagy meglepetésre” találhatók ezek a gépcsodák a lista végén, azért az eredeti forrásban alaposan kifejtik, hogy ez nem meglepetés. Az SL Merci például a lerobbanások számát tekintve a legmegbízhatóbb első tízbe is beleférne, viszont a szervizköltségek oly magasak, hogy nagyon lerontják a Warranty Direct által kalkulált megbízhatósági indexet.