Szigetvita miatt nem kell a japán autó Kínában 2 A Mazda 35, a Toyota 40, a Mitsubishi Motors 62,9 százalékkal kevesebb autót adott el szeptemberben Kínában, mint egy évvel korábban. A japán gyártók kapacitáscsökkentésre készülnek a visszaeső eladások miatt.

Az elmúlt hónapokban Japán és Kína viszonya egy kelet-kínai-tengeri szigetcsoport hovatartozásával kapcsolatos vita miatt mérgesedett el. Kínában szeptember folyamán tüntetők bojkottot hirdettek a japán termékekkel szemben, s több japán vállalkozást is megtámadtak, ideiglenes bezárásra kényszerítve egyes autógyárakat.   

A Toyota egy névtelenül nyilatkozó tisztviselője szerint a cég nagyjából 50 ezer gépkocsit adott el a világ legnagyobb autópiacán az elmúlt hónapban, bár a vállalat egyelőre nem közölt hivatalos adatokat. A Mazda alig több mint 13 ezer, a Mitsubishi pedig 2340 autót értékesített Kínában szeptember folyamán.   

Hírügynökségi értesülések szerint a Toyota októberben felére csökkenti kínai gyárainak termelését, valamint beszünteti a Lexus márkájú gépkocsik szállítását a szomszédos országba. A cég átlagosan havi 80 ezer autót gyárt Kínában.    

A Nissan – még adott ki adatokat szeptemberi eladásairól – ugyanakkor közölte, hogy nem változtat kínai stratégiáján a politikai helyzet miatt. A cég autói 27 százalékát Kínában értékesíti.

A japán autók iránti kereslet csökkenéséből számos más külföldi gyártó profitált az elmúlt hónapban. Az Audi 20, a BMW 55, a Mercedes-Benz pedig 10 százalékkal növelte eladásait.