Ammóniát szállító kamionnal ütközött egy személyautó az M31-esen. Bár csak gyakorlat volt, egy tűzoltó mégis megsérült, őt mentőhelikopterrel szállították kórházba.

Ammóniát szállító kamionnal ütközött egy személyautó az M31-esen. Bár csak gyakorlat volt, egy tűzoltó mégis megsérült, őt mentőhelikopterrel szállították kórházba.

Hamarosan, szeptember 27-én hivatalosan is megnyílik az osztrák vállalkozásban, 3,5 milliárd forintos beruházásban megvalósult új hazai vezetéstechnikai tanpálya, a zsámbéki Driving Camp. A megnyitón lesz keresztbe csúszás vizes műgyantán dögivel, és arról majd be is számol a Vezess.hu kiküldött tudósítója. De hogy miért látogattunk ki két nappal a premier előtt a tanpályára? Az Autós Nagykoalíció miatt.

Ez a fiatal szervezet, amely nagyvonalúan a teljes hazai autós szektort kebelére kívánja ölelni szervizektől taxisokig, buszsofőröktől a közlekedési médiáig, elsősorban a közlekedés biztonságának fontosságát tűzte zászlajára. Az ANK minden létező alkalmat megragad, hogy hallathassa hangját – a biztonságos vezetést oktató új tanpálya megnyitója előtt Dr. Holló Pétert, az Akadémia doktorát hívta meg, hogy tartson előadást az újságíróknak a személyi sérüléses, halálos közlekedési balesetek okairól.

Megtudtuk, hogy bár a hazai közlekedésrendészet, jobban mondva a magyar állam úgy en bloc tudatosan mellőzi annak kutatását, hogy pontosan milyen okból is következnek be a közlekedési balesetek, a helyszínelések, a szakértői értékelések egyetlen feladata, hogy megnevezze a felelőst, akire aztán jól lesújthat a törvény szigora. Ennek következtében aztán Magyarországon hivatalosan a balesetek 98%-a emberi hiba miatt következik be.

Vannak azonban olyan fejletlen országok, amelyekben a rendőri helyszínelőkkel együtt tudományos szakértőkből, pszichológusokból, mérnökökből álló stáb is a halálos balesetek színhelyére vonul. Ezek az amerikai, finn, svéd, stb. csoportok pedig arra a furcsa következtetésre jutottak, hogy bár valóban bő 90 %-ban az emberi tényező okozza a baleseteket, nem 100, hanem 138% az az alap, amire ezt az arányt vetíteni lehet.

Az emberi hiba mellett ugyanis az esetek jelentős részében bizony az út és a jármű hibája is kell ahhoz, hogy valaki fekete zsákba kerüljön.

A balesetek okainak korrekt feltárása aztán olyan érdekes gyakorlati intézkedéseket szülhet, mint a svéd közutakon drótkötéllel elválasztott országúti sávok (így már hiába alszik el a sofőr, nem tud átsodródni a szembe sávba frontálisan ütközni), vagy az emberi test fizikai-biológiai tűrési képességei alapján meghatározott sebességhatárok egyes úttípusokon.

Az előadás teljes anyaga letölthető innen (jobb gomb, hivatkozás mnetése) – érdemes elolvasni! (A szerző Prof. Dr. Holló Péter Az MTA doktora, A KTI Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft. Kutató professzora, A Széchenyi István Egyetem tanára)