Nyaranta többnyire olyan problémákkal kell megküzdeniük a sofőröknek, hogy égési sérülések nélkül vészeljék át azt a pár percet, amíg lehűl a tűző napon 80 fokosra forrósodott kormány, vagy hogy miként lehet nyomtalanul eltakarítani a gyerekülés kárpitjáról a cseppfolyóssá vált Túró Rudit. Néha azonban komolyabb vezetéstechnikai fogások is jól tudnak jönni: például ha lecsap egy hirtelen jött zivatar. Adunk pár tippet, amivel segíthetünk kihúzni a villámok között, amíg újra elő nem bukkan a nap.

Lassíts le!

Erős széllökések, az aszfalton felgyülemlő víz, útra hullott faágak: bizony, az ablaktörlő nem tud mindent eltakarítani. Ha jön a vihar, érdemes elvenni a gázt; ha már órák óta tartottuk a sztrádatempót a napsütésben, szinte újra kell “tanulni”, hogy mennyi is a biztonságos tempó a megváltozott körülmények között. Nem érdemes addig tartani a 130-at, 90-100-at, amíg az első komolyabb széllökés miatt aktiválódó ESP oldja ki a sebességtartó automatikát, jobb, ha mi magunk lassítunk, és veszünk fel egy óvatosabb, vizes utas tempót.

A ködzárófényt ésszel is lehet használni

A ködzárófényt ésszel is lehet használni

A ködzárófényt ésszel is lehet használni


Világíts!

Elvileg nálunk ugyan kötelező a világítás használata lakott területen kívül nappal is, de azért nem árt kicsit sulykolni: leromlott látási viszonyok között is gondoskodnunk kell róla, hogy a többiek észrevegyék, ha jövünk. Hirtelen jött erős esőben városban is kapcsoljuk fel a világítást. Akinek modern, nappali menetjelző fénnyel szerelt autója van, jobb ha tudja, hogy a mindig égő menetfény csak előre világít – ha nem akarjuk, hogy fenéken billentsen minket egy közlekedőtárs, rossz időben érdemes hozzákapcsolni a hátsó helyzetjelző fényeket is.

Viszont a ködzárófényt erős esőben is csak úgy használjuk, hogy ne vakítsuk, zavarjuk vele a mögöttünk jövőt – ha nem jön mögöttünk senki, égjen, de ha utolértek, kapcsoljuk le!

Tarts távolságot!

Esőben még modern, ABS-es, ESP-s autóval is tovább tart megállni, mint száraz úton. Ráadásul vizes úton a gumin is több múlik, mint szárazon: ha az előttünk haladón valami jóféle esőgumi van, és hirtelen fékezni kell mondjuk egy elé dőlt fa miatt, jó esélyünk van belecsúszni, ha nem tartunk a szokottnál is nagyobb követési távolságot. Irányadó a három másodperces szabály: ügyeljünk rá, hogy legalább ennyivel legyünk lemaradva attól, akit követünk.

Vezetés viharban 3
Nagy sebességnél vízfilm képződik a kerék és az út között, a kocsi már nem gurul, hanem siklik – ez az aquaplaning


Kerüld a vizet!

A nagy forgalmú utak kimélyült nyomvályúiban zivatarban hamar összegyűlik a víz, ami a kerekek alá kerülve apró irányváltoztatásokat, szélsőséges esetben vízensiklást, az autó kormányozhatóságának megszűnését eredményezheti. Vizes úton menjünk a “púpokon”.

A pocsolyákba pedig még eső után se hajtsunk bele, még akkor se, ha a gyerek kéri, mert jó móka a szélvédőre fröccsenő szökőkút. Sosem tudhatjuk, mi van a víz alatt, ha nincs szerencsénk, komoly kátyúkár, baleset is lehet a spriccelős játék ára.

Kerüld a csíkokat!

A fehér aszfaltfestések vizesen jobban csúsznak, mint az út többi része. Fékezésnél, gyorsításnál egyaránt elhúzhat a kocsi, ha a csíkon halad a kerék. A villamossín pedig olyan síkossá válik a víztől, mintha leolajozta volna valaki.

Csak semmi hirtelen mozdulat!

Az esőtől, a szél által lesodort levelektől csúszós úton egy hirtelen kormányrántás, nagyobb gázadás, egy erős fékezés csúnya meglepetéseket okozhat. Kerüljük az ilyesmit.

Ne nagyon parkoljunk fa alá viharban

Ne nagyon parkoljunk fa alá viharban

Ne nagyon parkoljunk fa alá viharban


Ne parkolj fa alá!

Lásd a mellékelt ábrát.

Maradj az aszfalton!

Heves esőben az addig mégoly stabil, száraz talaj is hamar átázhat; ha le kell húzódni az útról, ha terelés van, vagy egyszerűen csak ha a fűre kell parkolni esőben, csak akkor hagyd el a szilárd burkolatot, ha biztos vagy benne, hogy vissza is tudsz jönni. Ja, és a ralisok a vizes füvet “zöld jégnek” hívják, ha majd egyszer fékezel egyet rajta, megtudod, hogy miért.

Tartsd karban a kocsid!

Sajnos a legtöbbször akkor jövünk rá, hogy elöregedett az ablaktörlő, hogy nincs víz az ablakmosóban, hogy rég nincs már a csomagtartóban a télre bekészített dzseki, amikor már rajtunk a vihar. Viszont a nyári időszakban legalább az nem valószínű, hogy a hirtelen bepárásodó ablakot is gyorsan leszárítani képes klíma hibája akkor derül ki, amikor nem csak kényelmi, hanem biztonsági okból lenne rá szükség…

Vegyél ESP-s autót!

Az EU-ban 2011. november elseje óta minden új modellt, 2014, október 31. után pedig minden egyes új autót elektronikus menetstabilizálóval szabad csak forgalomba helyezni – innentől nem az autóvásárló felelőssége lesz, hogy beikszelte-e az extralistán a kitörésgátlót. Viszont ha használt autó vásárlását fontolgatod, azt tanácsoljuk – nyomatékosan -, hogy mindenképp pipáld be a keresőben az ESP checkboxot is! Akármilyen jó sofőr valaki, akkor sem tudja külön-külön fékezni a kereket, márpedig az ESP ezzel a trükkel képes elérni, hogy már elveszettnek látszó fél-megpördülésekből is vissza tudjon jönni az autó.

Ha félsz, állj meg!

A nyári zivatarok a legtöbbször hamar elvonulnak. Ha úgy érzed, nem biztonságos az autózás, ha félsz, ha nem bízol magadban, ha nem látsz jól – állj meg! Persze ne az út közepén, csak úgy, hogy ne jöjjön beléd senki: húzódj le egy benzinkúthoz, állj ki egy parkolóba. Sokkal nyugisabban fog telni az a negyedóra, mint rettegve előrehajolva, gúvadó szemmel a szélvédőre ragadva, a kormányt görcsösen harapva telne.

Mindenki volt gyalogos!

Mindenki volt gyalogos!

Ne csapd le a gyalogost!

Elvégre nem tudhatod, mikor ül majd ő autóban, és gyalogolsz te a járdán, amikor elered az eső.