Indul a nyaralási szezon, autóvezetők milliói készülnek nyári szabadságukra. Indulás előtt fontos megvizsgálni az abroncsokat, hiszen az autó mindössze a négy gumiabroncson keresztül kapcsolódik az útfelülethez. Ezek többnyire nagy terhelésnek és magas hőmérsékletnek vannak kitéve a nyaralás során.


Nyaraláskor gyakran teljes terheléssel üzemelnek az autók, ami az abroncsok számára is a megszokottnál nagyobb igénybevételt jelent. Ennek megfelelően kell beállítani a nyomásukat is, különben az abroncsok károsodhatnak – figyelmezteti az autósokat közleményében a Continental.

A nyomásértékeket mindig hideg abroncsoknál ellenőrizzük. Vegyük figyelembe azt is, hogy az első és a hátsó tengelyre szerelt gumiabroncsok számára előírt nyomásértékek általában különböznek, illetve figyeljünk a megterhelt jármű össztömegére is. Az autógyártók által javasolt nyomásértékek megtalálhatóak az üzemanyagtöltő-nyílás fedelének belsején vagy az ajtóoszlopon, a kesztyűtartóban, illetve a jármű kezelési útmutatójában.

Veszélyes a helytelen guminyomás 3


Az ADAC német autóklub és a gumigyártó teszten is bizonyította az állításokat. A hannoveri vezetésbiztonsági központban végrehajtott teszt során az instruktor kettős sávváltást hajtott végre egy teljesen megpakolt középkategóriás gépjárművel, egy hirtelen felbukkanó akadály kikerülését modellezve.

A tesztet a teljes terhelés esetére előírt 2,8 bar, és a terhelés nélküli használathoz javasolt 2,3 bar abroncsnyomással is végrehajtották. Az alacsonyabb nyomású gumiabroncsokkal szerelt autót már viszonylag kicsi, 65 km/óra sebességnél sem lehetett biztonságosan elirányítani az akadály mellett.

A profilmélység ugyanilyen fontos, hiszen hirtelen jött záporok, vizes és nedves utak nyaralás közben is előfordulhatnak. A minimálisan ajánlott 3 mm-es mintázati mélységgel, és a kopott, 1,6 mm-es profilmélységgel rendelkező abroncsok összehasonlító teszteredményei egyenesen sokkolóak. Vízre felúszás során a kopott gumiabroncsok, már 60 km/óra sebességnél elvesztették kapcsolatukat az útfelülettel a kanyarban, és az ellentétes irányú forgalom járművei közé csúsztak. Még az ADAC gyakorlott instruktorai sem tudták a saját sávjában tartani a járművet.