A Finn-rali csütörtöki programja:

SS1 Lankamaa 23,76 km
SS2 Laukaa 11,79km
SS3 Laajavuori 1 4,19km
Szerviz A Paviljonki (45 perc)

Sebastien Loeb indul az élről holnap, miután a hétszeres ralivilágbajnok neve mellett szerepel legrövidebb idő a Finn-rali rövidke nyitónapját követően. Azért szükséges ez a kacifántos megfogalmazás, mert bár Loeb nagyon gyors volt, a többiek taktikázása is kellett ehhez az eredményhez.

A szervezők számítottak a trükkökre, így nem a különösen sok nézőt vonzó utolsó szakaszon dőlt el a holnapi rajtsorrend kérdése, hanem már a második után. Így az utolsón mindenki nyomhatta, ahogy csövön kifért.


Loeb az első után még negyedik volt, a másodikon viszont az élre került azután, hogy csapattársa Sebastien Ogier, a Ford versenyzője, Jari-Matti Latvala és az első gyorsaságit megnyerő privát versenyző, Jari Ketomaa a cél előtt – a másnapi jobb rajtpozíció érdekében – befékeztek.

Loeb előnye a nap végén 2,8 másodperc Ogier-vel szemben, de Latvala is csak 4,4 másodpercre van.  
“Óvatos voltam a nyitó szakaszon, illetve néhány apróbb hibát vétettem az utolsó pályán, de semmi olyan, ami időbe került volna” – értékelt a fordos. “A holnapi napra összpontosítok, de nem akarok plusz nyomást helyezni magamra, a verseny önmagában hordoz eleget. Nagy volt az izgalom és a nyomás a verseny előtt, de most, hogy már zajlik a futam, tudok pihenni és a vezetésre koncentrálni” – tette hozzá Latvala, aki a Ford egyetlen reményének tűnik a győzelem elérésben, Mikko Hirvonen esélye ugyanis az első szakaszon elszállt.


A világbajnoki pontversenyben második helyen álló finn egy műszaki hiba miatt leamortizálta autóját. “Leállt a motor az első szakasz felénél, amikor egy balos kanyarban ötödik fokozatban hajtottunk. Az autó a hajtás hiányában kicsúszott és a jobb hátuljával eltalált egy fát” – mesélte Hirvonen. “Az ütés hatására megsérült a fék és a futómű. A hibák pedig még több problémát okoztak a következő gyorsaságin. A cél előtt öt kilométerrel a féknyereg beszorult a kerék és a lengéscsillapító közé, fogta a kereket a célig, így defektet kaptunk”


Hirvonen fának vágta az autót 3


A szakaszt követően Hirvonen és navigátora, Jarmo Lehtinen kétségbeesett javításba kezdett, hogy be tudják fejezni a napot. Végül barkácsmódszerrel rögzített lengéscsillapítóval és három fékkel fejezték be a versenyt. Több mint kétperces hátránnyal a 36. helyről várják a folytatást

“Csalódást keltő, hogy immár a második évben a verseny korai szakaszában gondjaim vannak a hazai futamon. A győzelemért szerettem volna küzdeni és a múlt heti teszt után úgy éreztem ez elérhető. Most annyit tehetek, hogy a következő két napban padlógázon hajtok majd és megpróbálok felzárkózni” – tette hozzá Hirvonen.

Nála is rosszabbul járt a helyi sztár, Matti Rantanen, a versenyre egy MINI WRC-t bérlő versenyző az első szakaszon még a leggyorsabb volt a német-brit csapat autóival hajtók közül, hatodikként rangsorolták. A másodikon viszont árokba csúszott, felborult, kitört a versenyautó jobb első futóműve. A gyári MINI-k Dani Sordóval a hatodik, Kris Meekével kilencedik helyen állnak a nap végén.  Sordo ment igazán jól, egy abszolút második idő is összejött neki a második gyorsaságin.


A top10-be két SWRC-s pilóta is befért, Ott Tanak hetedik, Juho Hänninen a tizedik helyen áll. Az ugyanebben a kategóriában érdekelt Turán Frigyes – Zsiros Gábor 28., kategóriájukban pedig hetedikek, de nem elégedetlenek, hiszen ők az egyetlenek, akiknek újdonság a finn pálya.

“Nagyon jó a verseny, borzasztóan élvezzük minden kilométerét, de kár lenne tagadni, hogy megvannak azok a különbségek, amelyekre felkészítettek minket. Mi vagyunk az egyetlen igazi elsőáldozók, mert bár Gassner sem versenyzett még itt, de ő legalább tréningezett tavaly. Ehhez képest négyen-öten nagyon együtt vagyunk, másodpercek választanak el egymástól. Az eleje, Tanak és Hänninen viszont nagyon-nagyon gyors” – mondta a Synergon Turán Motorsport pilótája.
Hirvonen fának vágta az autót 4 “A pályák borzalmasan gyorsak, van olyan kanyar, ahol padlógázon el lehet fordulni, mert annyira jó a tapadás és olyan szélesek az utak. Bátran, bevállalósan kell közlekedni” – adta meg a receptet Frici.

Frici azt is hozzátette, a mostaninál még lehet gyorsabban menni, de az első nap nem akartak kockáztatni, s nem is tették. Nagyobb túlcsúszás és hiba nélkül vitték célba a Fordot, amivel a csapat is tökéletesen elégedett volt.
 
“Ez életünk egyik legszebb versenye. Arról nem is beszélve, hogy milyen jó érzés ilyen sok néző előtt autózni. Kicsit olyan ez, mint a hetvenes években volt Magyarországon: négyes sorokban állnak az emberek a pálya szélén, és jó érzés, hogy gyakran feltűnnek magyar zászlók is” – mosolygott Zsiros Gábor.

A 2011-es Finn-rali állása az első nap után (3/22 szakasz):

1. Sebastien Loeb, Citroën DS3 WRC 20:17,5
2. Sebastien Ogier, Citroën DS3 WRC +2,8mp
3. Jari-Matti Latvala, Ford Fiesta RS WRC +4,4mp
4. Jari Ketomaa, Ford Fiesta RS WRC +7,0mp
5. Petter Solberg, Citroën DS3 WRC +12,6mp
6. Dani Sordo, Mini John Cooper Works +14,3mp
7. Ott Tanak, Ford Fiesta S2000 +17,3mp
8. Mads Ostberg, Ford Fiesta RS WRC +18,6mp
9. Kris Meeke, Mini John Cooper Works +20,9mp
10. Juho Hanninen, Škoda Fabia S2000 +25,8mp
11. Henning Solberg, Ford Fiesta RS WRC +31,5mp
12. Matthew Wilson, Ford Fiesta RS WRC +32,8mp
13. Kimi Räikkonen,Citroën DS3 WRC +35,3mp

36. Mikko Hirvonen, Ford Fiesta RS WRC +2:2,7 mp

SWRC kategória:

1. Ott Tanak Ford Fiesta S2000 20:34,8
2. Juho Hanninen Škoda Fabia S2000 +8,5 mp
3. Martin Prokop Ford Fiesta S2000 +21,6 mp

7. Turán Frigyes – Zsiros Gábor Ford Fiesta S2000 +1:13,5

A részletes eredményekért kattintson erre a linkre.