Olyan aktív biztonságtechnikai rendszeren dolgozik a Volvo, amely segít elkerülni azokat a baleseteket, amelyek akkor következnek be, amikor állatok tévednek az országútra. Ez a rendszer is része annak a nagyszabású tervnek, amely azt tűzte ki célul, hogy 2020-ra senki ne szenvedjen súlyos sérülést Volvóban.


Nem véletlen, hogy a svéd autógyártót foglalkoztatja ez a téma, hiszen az északi országban évente több mint 40 000 olyan baleset történik, amelyet állatok okoznak. A nagy sebességű kikerülési manőver, az úgynevezett jávorszarvasteszt is hasonló okok miatt került az autógyártók és más szervezetek próbái közé.

Tekintve, hogy a legtöbb balesettel végződő állatos baleset rossz látási viszonyok mellett, sötétben történik, így az új technológia is ennek megfelelően alakul.

Két részből épül fel az új rendszer, egy radaros érzékelőből és egy infravörös kamerából. Az eszközök folyamatosan pásztázzák az autó előtti területet, ha egy állat kerül a hatósugáron belül, a rendszer figyelmezteti a vezetőt egy hangjelzéssel. Ha a vezető nem reagál, automatikusan működésbe hozza a fékeket, hogy csökkentse a jármű sebességét, amivel megakadályozhatók a súlyos sérülések.

A technológia a 2010-ben bevezetett, a gyalogosgázolás-megelőző rendszer továbbfejlesztéséből születik. A gyalogosokra szabott eszköz városi sebesség helyett az új megoldás más hagyományos országúti sebesség mellett is működőképes lesz.

A munka részeként a Volvo fejlesztői éjszakára egy szafariparkba költöztek, ahol felvételeket készítettek az állatok mozgásáról, különös tekintettel a jávor-, a gím- és a dámszarvasokra. Többek között a felvételek alapján programozzák a rendszert, hogy az felismerje az állatokat. A jávorszarvassal való autós találkozás azért különösen veszélyes, mert a gázoláskor az autó általában nem találja el az állat testét – mert magasan van -, csak kiüti a lábait és a hatalmas tömeg a szélvédőre, az utasokra zuhan.

Az új megoldás egy-két éven belül megjelenik a Volvo modellekben.