Történelmi mélypontra esett a lakossági gépjármű-hitelezés: 10 eladott új autóból alig több mint kettőt vesznek hitelre, az eladott gépjárművek darabszáma az év első negyedében az előző évhez képest ugyan már 15 százalékkal nőtt, de ezt a növekedést a flotta beszerzések és a magánszemélyek készpénzes vásárlásai adták – írta közleményében a Lombard Lízing Csoport.


A gépjármű-finanszírozás motorját az év első negyedévében a flottalízing jelentette, míg a lakossági gépjármű-finanszírozás iránti igény továbbra is rendkívül alacsony. A társaság szerint tovább fékezi a piacot, hogy sokan a korábbi évek svájci frankos hitelfelvételei miatt nem tudnak új autót vásárolni.

Az árfolyamváltozások miatt sokaknak úgy megnőtt a tartozása, hogy a gépjárművek aktuális piaci árából még a hitelt sem tudják lezárni, sőt esetenként jelentős ráfizetéssel kell számolniuk. Így kénytelenek az autócserét hónapokkal, de akár évekkel is elhalasztani, ami a gépjárművek átlagéletkorának növekedésében és a gépjármű-kereskedelmi piac további szűkülésében jelenik meg.

“A gépjárműlízing-piac egyetlen növekvő szegmense az első negyedévben a flottafinanszírozás volt, ugyanis visszatértek a személy- és kis-haszongépjármű piacra a vállalatok” – mondta Domonkos András, a Lombard Lízing Csoport vezérigazgatóját, aki szerint jelentősen megnőtt a tehergépjármű-finanszírozás iránti igény, itt a kihelyezések 50 százalékkal nőttek az előző év hasonló időszakához képest.  A fellendülés a korábbi években elmaradt járműparkcserével, a lassan növekvő fuvarpiaccal és az egyre szigorúbb környezetvédelmi előírásokkal magyarázható – vélekedett.

A 3,5 tonna feletti haszonjárművek piaca az előző negyedév azonos időszakához képest jelentős fellendülést mutat, különös tekintettel az új tehergépjármű szegmensben, ahol a növekedés több mint 120 százalékos.

A dinamikus fejlődéssel párhuzamosan számottevő átrendeződés ment végbe az értékesítési és a lízingpiacon egyaránt. A piac motorját itt is a flottaértékesítés adja, a kisebb fuvarozók 1-2 eszközös beruházásai egyelőre elmaradnak. Miközben a nevesebb tehergépkocsi-márkák importőreinek értékesítési számai szépen emelkednek, a korábban meghatározó piaci részesedéssel rendelkező használt teherautó kereskedők jelentős része a válság miatt eltűnt, így ez a piac a korábbiakhoz képest kevesebb és néhány új szereplővel kezd újraszerveződni.

Forrás: MTI