Schváb Zoltán közlekedési helyettes államtitkár Magyarország nevében aláírta az európai egységes vészhívó-rendszer létrehozásáról szóló eCall Egyetértési Megállapodást 2011. június 6-án, Lyonban. A közös célok megvalósítását vállaló országok, gépjárműgyártók, telekommunikációs szolgáltatók, biztosítótársaságok és más szereplők 2004 óta csatlakozhatnak az együttműködéshez. Az aláírásra a franciaországi városban megrendezett ITS Európában konferencia kínált alkalmat.

A járműben elhelyezett eCall rendszer az utasok által kezdeményezett vagy a beépített érzékelők aktiválásával automatikusan történő vészhívást tesz lehetővé. A fedélzeti egység közvetlen hangösszeköttetést létesít az ügyfélszolgálati központtal. Ezzel egy időben elküldi az esettel kapcsolatos, minimálisan előírt adatokat (pl. időpont, helyszín, gépjármű azonosítója stb.) a hívást fogadó üzemeltető számára.
 

Így működik

Így működik

Az Európai Bizottság megbízásából, magyar szakértők közreműködésével készült átfogó hatástanulmány szerint az eCall hazai bevezetésével a közlekedési balesetekben elhunytak száma mintegy 2-2,5 százalékkal csökkenthető, tehát évente mintegy 20-25 áldozat menthető meg Magyarországon. A mentési idő a rendszernek köszönhetően 10-15 perccel rövidülhet.

A következő évtizedekre szóló uniós közlekedéspolitikai törekvések kiemelt célja, hogy 2050-re Európa közel kerüljön a halálos áldozatoktól mentes közúti közlekedéshez. Schváb Zoltán emlékeztetett arra, hogy a magyar Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogram a közúti balesetek halálos áldozatai számának 50 százalékos csökkentését célozza 2020-ig.

Néhány gyártó már jelenleg is beszereli autójába a rendszert, de az EU azt szeretné elérni, ha 2015-től minden az Unióban forgalomba helyezett új autóban széria lenne, így állítólag évi 2500 áldozattal kevesebb lenne az utakon, ahol jelenleg 40 ezren veszítik életüket egy-egy évben.