Tovább zsugorodott júniusban az Európai Unió autópiaca: már az egymást követő harmadik hónapban regisztrált visszaesést az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA). A 27 tagországban 6,9 százalékkal kevesebb új autót helyeztek forgalomba júniusban az egy évvel korábbinál, májusban 9,3 százalék volt a tizenkét havi csökkenés. Tehát valamelyest mérséklődik a negatív tendencia.

Magyarországon ezzel ellentétes volt az irány, júniusban 28,1 százalékkal csökkentek az eladások, míg májusban 24,9 százalék volt az éves bázison számított visszaesés. Elemzők szerint valószínűleg átmeneti megtorpanásról van szó, mert áprilisban még 45,7 százalék volt az éves visszaesés Magyarországon.

Az ACEA szerint az elmaradó értékesítés oka, hogy egy évvel ezelőtt sok tagországban még javában érvényben volt az államilag támogatott autócsere program, tehát nagyobb volt a kiindulási bázis. Nálunk sokkal inkább a gazdasági válságban megroppant vevők és a hitelezési lehetőségek szűkülése okozzák a kiesést.

A 27 uniós tagállamban összesen 1 341 092 új autó kapott rendszámot júniusban, 6,9 százalékkal kevesebb, mint tavaly a hatodik hónapban. Az első hat hónapban 7 285 487 autót helyeztek forgalomba, 0,2 százalékkal többet az egy évvel korábbinál.

Júniusban a legnagyobb mértékben, 40,6 százalékkal Szlovákiában estek az eladások tavaly júniushoz képest, majd Görögország következik 39,3 százalékos visszaeséssel. A legnagyobb, 75,8 százalékos növekedést Írországban regisztrálták, a második helyen Finnország végzett 54,6 százalékos bővüléssel.

Hazánkban az ACEA adatai szerint 4244 autót helyeztek forgalomba 2010 júniusában, 28,1 százalékkal, 1657 darabbal kevesebbet, mint tavaly ugyanekkor. Az első féléves adatokban 22 355 új autó szerepel a tavalyi 39 778 darabbal szemben. A csökkenés így 43,8 százalékos, amivel hazánk a legnagyobb vesztes. Mögöttünk Bulgária (-43,2%) és Románia (41,5%) sorakozik.

A hazai eladásokról részletesen erre a linkre kattintva olvashatnak.

Forrás: MTI