2010 első negyedévében a felére csökkent a magyar újautó-piac a már egyébként is mélypontot jelentő, 2009-es első negyedévhez képest. Az aktuális piaci helyzetben új autót szinte lehetetlen eladni.

Nem ilyen drasztikus a helyzet a használt autóknál. Az OtoMoto.hu partnerei közül többen is állítják, hogy a használt piacon nincs akkora törés, mint az új autóknál, bár némi átrendeződés azért látszik.


“Nem esett vissza a használtpiac, még jobban is pörög, mint korábban” – mondta például Várkonyi Gábor, használtautó-kereskedő. “Új autót senki nem vesz, kocsira viszont mindenképp szükség van, így logikus, hogy a használt járművek kerülnek képbe. Kétmillió forintig hatalmas a kereslet, a korábbi tendenciákkal ellentétben azonban a vevők 90 százaléka készpénzre vásárol, a hiteleket nem keresik az ügyfelek. Megfizethető autókra vágynak az átlagemberek, jelenleg minden korábbinál hamarabb elkelnek a rendezett előéletű járművek.”

A megkérdezettek közül többen is a szigorú hitelfelvételi szabályokat hibáztatták az újautó-kereslet visszaeséséért. “Nagy a PSZÁF szerepe abban, hogy idáig jutott a piac” – fogalmazott Petrányi Zoltán, a Ford Petrányi cégvezetője. “Piackárosítóak a mostani szabályok, preventív jelleggel korábban kellett volna beavatkozni, amikor már látszott, hogy baj lesz a mesterségesen felpumpált pörgésből.”


Zűrzavaros a mostani helyzet a 17 éve a szakmában lévő Kövi Péter, a Buda Autó tulajdonos-cégvezetője szerint is. Úgy véli, egymillió forint alatt és tízmillió felett nagyon megy a piac, a telet viszont csak az olcsó autókkal lehetett átvészelni. “Ezeken nincs tényleges haszon” – mutat rá a szegmens hátrányára Kövi. “Inkább készpénzre vásárolnak az ügyfelek, hitelre alig, a középosztály teljesen eltűnt.”

Általános vélemények szerint vidéken még rosszabb a helyzet, mint a fővárosban, ezt próbálta érzékeltetni Babják Tibor, a Babják Autóház vezetője is. “Óriási az árfolyamokkal trükköző bankok felelőssége, rosszak a PSZÁF-féle, kikényszerített hitelfeltételek is, nem csoda, hogy áll a piac. Az a néhány ember, aki vásárol, az is tucatnyi kereskedéstől kér ajánlatot, hogy végül a legjobbra bólintson rá, így nehéz érvényesülni. Félmillió forint alatt ugyanakkor minden használt autó elmegy, persze készpénzért.”


Mátyásné Kövics Anett, a Hering Autóház Kft. értékesítési vezetője egy érdekes tendenciáról is beszámolt, a cégük ugyan Szolnokon és Jászberényben működtet telephelyet, autói hatvan százalékát mégis budapesti vevőknek adja el. “Több internetes portálon is hirdetünk, azt tapasztaljuk, hogy a vevőket nem rettenti el, ha Budapestről vidékre kell utazniuk egy autóért. Lényegesen nagyobb a bizalom a vidéki autók iránt.”

Forrás: OtoMoto.hu