Igazán frappánsan oldották meg a Török-rali szervezői, hogy megmutassák a nagyvilágnak Isztambult. Az egyébként az ország ázsiai részén lévő szervizparkból komppal vitték a teljes mezőnyt (autók, versenyzők, csapattagok, no és az újságírók) a rajtceremóniára, amihez a Kék Mecset és Hagia Sofia adta a díszletet. A Pendikből Isztambulba tartó hajóúton beszélgettünk Jari-Matti Latvalával.

A Ford-csapat pilótájára elvileg két hét szünet várna a hétvégi Új-Zéland-rali és a május végi Portugál-rali között, ám a finn közben sem pihen, helyette rajthoz áll a május 15-16-i nürburgringi 24 órás viadalon. 

Raliversenyző körversenyen?

Komppal érkeztünk

Komppal érkeztünk


“Adtunk egy Ford Focust a kölni egyetemnek, amiből a támogatásunkkal versenyautót építettek a diákok. Aztán megkérdezték, hogy az egyik pilótánk nem csatlakozna-e a csapatukhoz. Mi pedig Jari-Mattit választottuk. Van már tapasztalata aszfalton, ám még ennél is többet szerezhet ezen az eseményen. Sokat tanulhat” – foglalja össze röviden a történetet Gerard T. Quinn, a Ford motorsportrészlegének vezetője, aki elárulta, csak technikai támogatást adtak a tanulóknak, a pénzügyi részét egy újság és néhány szponzor állja. 

“Abban segítettük a tanulókat, hogy milyennek kell lennie a versenyautónak, miként kell viselkednie a versenypályán, azaz a versenysportban szerzett tapasztalatunkat adtuk át.”

Az egyetemisták által átépített autó a Ford európai palettájának legsportosabb darabja, a Focus RS. A 305 lóerős autó nemcsak utcán állja meg a helyét, amit mi sem bizonyít jobban, mint hogy 8 perc 26 másodperc alatt teljesíthető vele egy kör a Nordschleifén.

Jobblábfék

A 24 órás versenyre a Team FH Köln Motorsport néven futó egyetemi csapat néhány átalakítást végzett a járművön. Az eredetinél erősebb fékeket szereltek az első kerekekhez, illetve versenyfutóművel látták el a Focust. Persze nem hiányoznak a biztonsági elemek, mint a bukócső, a megfelelő ülés és biztonsági öv. A 2,5 literes turbómotor és hatfokozatú sebességváltó azonban marad széria.

Versenyzők újságírók együtt hajóztak

Versenyzők újságírók együtt hajóztak


“A legnagyobb újdonság a saját versenyautómhoz képest, hogy nem a kormány mögötti fülekkel, hanem hagyományos módon kell váltani, illetve, pont a széria sebességváltó miatt jobb lábbal fékezek, míg a Focus WRC-ben a bal lábamat használom a lassításhoz” – mesél az autóról Jari-Matti Latvala. “Ám így is nagyon meggyőző volt az autó. A Focus WRC-ben négykerék-hajtást használunk és nagyon meglepett, hogy milyen jó tapadást lehet elérni egy csak elsőkerék-hajtású autóval.”

Az autó egy dolog, de a zöld pokolnak becézett Nürburgringen a tapasztalat többet ér egy gyors autónál. Jari-Matti elárulta, hogy korábban csak nagyon keveset vezetett zárt pályán, soha nem versenyzett, csakis saját örömre autózott. Ám április elején leendő csapattársaival részt vett egy négyórás versenyen. 

“Nagyon sok történetet halottam a Nürburgringről és a Youtube-on is megnéztem pár felvételt. Próbáltam alkalmazni az eddigi összes versenypályán és az aszfaltos raliversenyeken szerzett tapasztalatomat és azt gondolom, hogy segített. A Nordschleife kialakítása, azzal, hogy dimbes-dombos, olyan akár egy vidéki út, nem egy tipikus versenypálya” – mondta.

Most is Focust hajt, de ez 4x4-es

Most is Focust hajt, de ez 4×4-es


A kétszeres rali-vb futamgyőztes először utasként tett néhány kört a pályán. Paul Weigert, a Ford futómű-specialistája vitte körbe, aki a Norschleifén lőtte be az utcai Focus RS futóművét is. Weigert megmutatta azokat a helyeket, ahol általában a kezdők hibázni szoktak és összetörik az autót. Ugyanakkor megmutatta az ideális íveket is, hogy jobban ismerje a pálya vonalát.

“Remek pálya, de nagyon- nagyon sokat kivesz az emberből, meg kell ismerned, meg kell tanulnod, mielőtt igazán odatennéd magadat. Az edzés, az időmérő és a verseny alatt összesen 13-szor mentem körbe, de legalább még hét alkalommal kellene. Úgy gondolom, összesen legalább hússzor kellene rajta mennem, hogy igazán megismerjem a pályát” – értékelt a finn.  

A Nürburgringen az autónál többet számít a tapasztalat, egy Ford Transit is lehet gyors:

Felkészülés tévé előtt

Latvalától megtudtuk, a sötét miatt nem aggódik, hiszen a raliban is vezetnek néha éjszaka, és ez csak koncentráció és jó kondi kérdése, nagyobb kihívást jelent számára a pályán lévő forgalom kezelése. A ralipályákon szinte mindig egyedül hajt, a tükröt a legritkább esetben kell használni. Nem úgy itt.

Főként a fékezési zónákban kellett változtatni a stílusomon

Főként a fékezési zónákban kellett változtatni a stílusomon


“Mindig figyelned kell a tükörre, mert gyorsabb autók érkezhetnek, de én is folyamatosan előztem. Egészen meglepő, milyen olajozottan működik a rendszer. A kék zászló hatására mindenki nagyon gyorsan félrehúzódott az ívről!”

A 24 órás versenyen két újságíró hölggyel – egy német és egy osztrák lány -, valamint egy korábbi raliversenyzővel négyen vezetik majd a Focus RS-t. Bár általánosságban Jari-Matti pályafutása a legkiemelkedőbb, a többieknek nagyobb a tapasztalata a Nürburgringen. 

“Érdekes lesz figyelni, mennyit tudok fejlődni a köridők tekintetében összehasonlítva a többiek teljesítményével.  Ahol indulunk, a mi osztályunkban, azt hiszem, esélyünk van a győzelemre is” – összegzi elvárásait Latvala, aki elárulta, hogy a Ford különleges módon is segíti a felkészülését.

A motor és a sebességváltó széria

A motor és a sebességváltó széria


“Hallottam, hogy a Playstation nagyon jó a gyakorlásra, a Ford-csapat már küldött nekem egy megfelelő gépet és játékot, de még nem kaptam meg. Ha hazaérek, akkor valószínűleg már ott lesz és tudok gyakorolni” – mondta.  

Nem ez az egyetlen idei pályaautós programja a Fordnak, a Matech csapatot támogatva, 41 év után újra ott lesz a Ford GT a Le Mans-i 24 órás versenyen. Mindez azonban nem jelenti azt, hogy a Ford visszatérne a pályaversenyzéshez. “Továbbra is a rali az első számú motorsport tevékenységünk Európában, de örülünk, hogy privát csapatok sikereket érnek el a termékeinkkel” – mondta Gerard Quinn.

A Nürburgringről
A Nürburgring a németországi Eiffel hegyek közt fekszik. Az eredeti pálya (Nordschleife) a középkori vár, Nürburg körül fut. A pálya elterjedt beceneve a zöld pokol. A pálya 3 részből áll: az egyik a Nordschleife, a régi legendás pálya, a másik a Südschleife, ami ma romokban hever, a harmadik a mai is használatos Forma-1-es pálya.

20,8 kilométer hosszú a Nordshleife

20,8 kilométer hosszú a Nordschleife 


A pályát 1925-ben kezdték építeni és 1927 tavaszára készült el. Akkor a teljes hossza 28,8 km volt, ma 20,8 kilométer. A Nordschleifén történt Niki Lauda hírhedt balesete 1976-ban, ez volt az utolsó verseny az eredeti nyomvonalon.

A világ egyik legnehezebb és legmegterhelőbb pályáján számos autógyártó teszteli új típusait, ezen kívül a Ring különböző képzéseket is biztosít. A Ringen taxiszolgáltatás keretében gyakorlott sofőrök viszik végig a vendéget a pályán, de fizetés ellenében bárki kipróbálhatja saját autójával is.

Forrás: Wikipedia