“Beszélő”, azaz egymással kommunikáló személyautókat állítanak forgalomba Amszterdam körzetében ma egy európai uniós kutatási program keretében – jelentette be az Európai Bizottság Brüsszelben.

A távközlési összeköttetés révén beszélő autók nemcsak egymással, hanem a közlekedési lámpákkal és táblákkal, jelzésekkel, valamint a forgalmi központokkal is folyamatos kapcsolatban vannak.

Információik cseréje fontos tájékoztatást jelent a vezetők számára, akik – tartózkodási helyüktől távolabbi helyzetekről is tudomást szerezve – jobban ki tudják számítani a forgalmat, növelve a közlekedés gördülékenységét és biztonságát.

A próbafutás során összesen három projektet mutatnak be: ezek egyfelől a járművek egymás közti kapcsolattartását, másfelől a járművek és a közlekedési infrastruktúra közti kommunikációt teszik lehetővé. 2015-től a tömeggyártású autókban is helyet kaphatnak ezek a technológiák – emelte ki közleményében a bizottság.


Japánban a Toyota és a Nissan is dolgozik már ezeken a megoldásokon, Európában a BMW mellett az Audi rendszere ismert. Utóbbi már egy külön lámparendszert is bevetett a szimulációhoz.

Egy egyszerű példa a rendszer működésére, amikor az egyik autópálya lehajtóján olajfolt található, akkor az azon megcsúszó autó automatikusan jelzi a problémát a központnak, amely az arra tartó többi autónak már előre figyelmeztetést küld. Ezzel és az ehhez hasonló esetekkel elkerülhetők a balesetek, ha viszont baleset van, akkor már a környék elkerüléséről küld információt a hálózat. A navigációs rendszerbe táplált útszakaszon lévő jelzőlámpákkal kommunikálva pedig lassításra vagy gyorsításra is biztathatja az autóst, a folyamatos közlekedés érdekében.