Ahogy arra számítani lehetett, Közép- és Kelet-Európa újautó-piaca nagymértékben zsugorodott. Összesen 504 ezer új autó kelt el a régióban az idei év első félévében – derül ki a Jato Dynamics, a világ vezető autóipari adat- és piaciintelligencia-szolgáltatójának jelentéséből.

168 888 db-os eladással továbbra is Lengyelország a régió legjelentősebb piaca. A lengyel eladások a régió teljesítményének 1/3-át teszik ki. Az is említést érdemel, hogy a szlovákokon kívül csak a lengyeleknek sikerült 2008 azonos időszakához képest növelni újautó-eladásaikat 2009-ben.

Az összes többi piacon jelentős visszaesés tapasztalható, Lettországban (-73,7%), Litvániában (-67,9%), Észtországban (-62,4%) és Horvátországban (-48,6%) is jóval kevesebb autó fogyott.


A nagy vesztesek közé tartozik a magyar piac is, ahol az új autó forgalombahelyezések 42 390 db-bal estek vissza a tavalyi év első félévéhez képest. Hazánkban a hitelfelvétel szigorodó feltételei, valamint a július 1-jétől 20%-ról 25%-ra emelkedett áfa csak tovább rontják az amúgy sem kecsegtető helyzetet.

Júliusban 72 százalékos visszaesést mértek idehaza, de a Jato jelentése szerint az augusztus ennél is gyengébb lehet, várhatóan mindössze 2500 új autót adnak majd el idehaza. Tavaly 11, 2007-ben 15 ezer fogyott.

A Škoda diadalmaskodott a márkák küzdelmében a közép-kelet európai régióban, megelőzve ezzel a Volkswagent és a Fordot. Eladásaik 84, 51, illetve 49 ezer darabosak voltak. A Škoda Octavia és a Fabia szerezte meg a dobogó felső két fokát a modelleladási eredménylistán 2009 első félévében, előbbiből közel 29 ezer, utóbbiból majd 15 ezer fogyott.  Nagyon zuhant viszont a Dacia Logan (-56%). A tavalyi első helyezése helyett most kénytelen beérni a bronzéremmel.