Idén 12,4 millió autó Európában
A minap érdekes elemzés landolt postaládánkban a Calyon bank szakértőjétől. Christophe Boulanger a keresletélénkítő lépések hatását mérlegeli. Az állami támogatásokkal európai szinten a vártnál kétmillióval több, összesen 12,4 millió személyautó értékesítését jövendöli.


Opel, Suzuki, VW: ki marad talpon?
Opel, Suzuki, VW: ki marad talpon?


































Németországban az őszi választásokra készülő pártok azért pörgetik adópénzekkel az autópiacot, hogy a fokozott belső kereslet kiegyenlítse az exportpiacokon elszenvedett veszteségeket. Később azonban Európa-szerte kiábrándító évek következhetnek, amíg a piac – jó esetben 2014-ben – visszatér a válság előtti darabszámokhoz.
Bajos lesz árat emelni
Az autógyártókra azért is várnak nehéz idők, mert a szubvencionált autócsere a kis és a kompakt autókat piacát pörgette fel. Egy nyomott áron megvett Swiften messze nincs akkora profit, mint egy Kizashin, egy Corsán, mint egy Insignián és így tovább.
Az árak letörésének hosszú távú hatása van az autópiacon, magyarán az emberek nem fogják lenyelni a korábbi, jóval borsosabb árakat, ha kevesebbért is meg lehetett venni az autót. A gyárak jövedelmezősége csúnyán megsínyli az állami támogatások visszavonását, még ha a darabszámokon ez kevésbé látszik is meg.
Leépítés: ésszerű, de elfogadhatatlan
Csakhogy az összes autógyártó azért dolgozik, hogy profitot termeljen, akár egy olajmulti vagy kéménybélelő. A tartósan nyomott árak miatt Boulanger szerint csak akkor lesznek nyereségesek, ha költségeiket vadul leszorítják és leépítik kihasználatlan gyártókapacitásaikat.
Tehát bezárják a fölösleges gyárakat és szélnek eresztik az alkalmazottakat, amit a kormányok és a közvélemény aligha nyelne le – szögezi le a tanulmány. A hiány terhére, a közös államadósság növelésével támogatták az autógyárakat az autócsere-programokkal, hogy megőrizzék a munkahelyeket.
Jól jár a FIAT és a VW
Jelenleg csak azok a gyártók profitálnak a piacélénkítő csomagokból, amelyek a kiskategóriában érintettek. A prémiummárkák tehát vesztesei a művi serkentésnek.
Roncsprémium: valahol hiányozni fog?
Többek szerint a szubvencionált csereprogramok hatására új vagy maximum egyéves autóra költött pénzek valahol hiányozni fognak a gazdaságból. A nagyberuházás miatt az érintettek máson takarékoskodnak majd. Nehezíti az autómárkák helyzetét, ha a válságban vastagon érintett bankoknak kedve szottyan hitelezni, ami a dolguk volna, de a vásárlók ódzkodnak majd a kölcsönfelvételtől és beérik kisebb és olcsóbb modellekkel. |
A legjobban a FIAT jár az elemzés szerint, amely márka itthon is autócsere-programot hirdetett. Az olasz kisautók könnyen belül maradnak a több piacon feltételként szabott szén-dioxid-kibocsátási határon.
Az abszolút győztes mégis a készpénztartalékokat felhalmozó Volkswagen lehet, amely akciókba fektet és ellép a konkurensektől. Arról van szó, hogy a jobb tőkehelyzetű VW masszív árengedményekkel támogatja az értékesítést, erőből lenyomva a kevésbé jól működő, gyengébb helyzetű vetélytársakat, amelyek nem képesek hasonló akciókkal előrukkolni – áll a tanulmányban.
Agresszív akciók
Az egyik konkrét példa a Golf, amelyre Németországban a 2500 eurós állami támogatáson felül 4600 eurót engedett az alapmodell árából.
A reklámokban szereplő, hajszállal 10 ezer euró alatti összeg a kisautók, például egy háromajtós Mitsubishi Colt 1.1 csaliára volt az állami támogatás és a saját kedvezmény ügyes összekapcsolása előtt. A többmárkás stratégiával sikeres konszern az elemző szerint gátlástalanul kihasználja előnyös helyzetét. A gyár a Polóval a kiskategória szárnyalásából is kivette a részét, a gyártósorokat a nagy kereslet miatt a tervezettnél később állították le. Hazánkban a VW szintén egy kisautótól, az új Polótól várja, hogy piaci részesedése gyarapodjon. A kiskategóriában 10 százalékos szelet és ezer darabos értékesítés a cél.