Idén 12,4 millió autó Európában

A minap érdekes elemzés landolt postaládánkban a Calyon bank szakértőjétől. Christophe Boulanger a keresletélénkítő lépések hatását mérlegeli. Az állami támogatásokkal európai szinten a vártnál kétmillióval több, összesen 12,4 millió személyautó értékesítését jövendöli.

A kis és a kompakt autók felé mozdult az igény

A kisautós márkáknak jó a piacélénkítés piacösztönzéssel


Németországban az őszi választásokra készülő pártok azért pörgetik adópénzekkel az autópiacot, hogy a fokozott belső kereslet kiegyenlítse az exportpiacokon elszenvedett veszteségeket. Később azonban Európa-szerte kiábrándító évek következhetnek, amíg a piac – jó esetben 2014-ben – visszatér a válság előtti darabszámokhoz.

Bajos lesz árat emelni

Az autógyártókra azért is várnak nehéz idők, mert a szubvencionált autócsere a kis és a kompakt autókat piacát pörgette fel. Egy nyomott áron megvett Swiften messze nincs akkora profit, mint egy Kizashin, egy Corsán, mint egy Insignián és így tovább.

A számlázás időpontján múlik az áfatartalom

Fölöslegesen nagy a gyártókapacitás


Az árak letörésének hosszú távú hatása van az autópiacon, magyarán az emberek nem fogják lenyelni a korábbi, jóval borsosabb árakat, ha kevesebbért is meg lehetett venni az autót. A gyárak jövedelmezősége csúnyán megsínyli az állami támogatások visszavonását, még ha a darabszámokon ez kevésbé látszik is meg.

Leépítés: ésszerű, de elfogadhatatlan

Csakhogy az összes autógyártó azért dolgozik, hogy profitot termeljen, akár egy olajmulti vagy kéménybélelő. A tartósan nyomott árak miatt Boulanger szerint csak akkor lesznek nyereségesek, ha költségeiket vadul leszorítják és leépítik kihasználatlan gyártókapacitásaikat.

A FIAT jóárasította a Grande Puntót

A FIAT örülhet, ők jól jártak


Tehát bezárják a fölösleges gyárakat és szélnek eresztik az alkalmazottakat, amit a kormányok és a közvélemény aligha nyelne le – szögezi le a tanulmány. A hiány terhére, a közös államadósság növelésével támogatták az autógyárakat az autócsere-programokkal, hogy megőrizzék a munkahelyeket.

Jól jár a FIAT és a VW

Jelenleg csak azok a gyártók profitálnak a piacélénkítő csomagokból, amelyek a kiskategóriában érintettek. A prémiummárkák tehát vesztesei a művi serkentésnek.

Roncsprémium: valahol hiányozni fog?

Többek szerint a szubvencionált csereprogramok hatására új vagy maximum egyéves autóra költött pénzek valahol hiányozni fognak a gazdaságból. A nagyberuházás miatt az érintettek máson takarékoskodnak majd. Nehezíti az autómárkák helyzetét, ha a válságban vastagon érintett bankoknak kedve szottyan hitelezni, ami a dolguk volna, de a vásárlók ódzkodnak majd a kölcsönfelvételtől és beérik kisebb és olcsóbb modellekkel.

Nehéz lenne visszatérni a korábbi árakhoz

Nehéz lenne visszatérni a korábbi árakhoz


A legjobban a FIAT jár az elemzés szerint, amely márka itthon is autócsere-programot hirdetett. Az olasz kisautók könnyen belül maradnak a több piacon feltételként szabott szén-dioxid-kibocsátási határon.

Az abszolút győztes mégis a készpénztartalékokat felhalmozó Volkswagen lehet, amely akciókba fektet és ellép a konkurensektől. Arról van szó, hogy a jobb tőkehelyzetű VW masszív árengedményekkel támogatja az értékesítést, erőből lenyomva a kevésbé jól működő, gyengébb helyzetű vetélytársakat, amelyek nem képesek hasonló akciókkal előrukkolni – áll a tanulmányban.

Agresszív akciók

Hoppon maradt prémiummárkák

Hoppon maradt prémiummárkák


Az egyik konkrét példa a Golf, amelyre Németországban a 2500 eurós állami támogatáson felül 4600 eurót engedett az alapmodell árából.

A reklámokban szereplő, hajszállal 10 ezer euró alatti összeg a kisautók, például egy háromajtós Mitsubishi Colt 1.1 csaliára volt az állami támogatás és a saját kedvezmény ügyes összekapcsolása előtt. A többmárkás stratégiával sikeres konszern az elemző szerint gátlástalanul kihasználja előnyös helyzetét. A gyár a Polóval a kiskategória szárnyalásából is kivette a részét, a gyártósorokat a nagy kereslet miatt a tervezettnél később állították le. Hazánkban a VW szintén egy kisautótól, az új Polótól várja, hogy piaci részesedése gyarapodjon. A kiskategóriában 10 százalékos szelet és ezer darabos értékesítés a cél.