A méhek “akadályérzékelőinek” leutánzásával alkotott módszert az ütközések elkerülésére a Nissan. A BR23C típusú bioutánzatú irányító rendszert és robotizált miniautót a Tokiói Egyetemmel együttműködésben hozták létre, azzal a végső céllal, hogy kiküszöböljék a járművek ütközését.

Ezért a méhek által kialakított ovális személyes teret másolták le, amely mint egy biztonsági védőburok feszül a járgány előtt. Ennél is fontosabb a szerepe a méh összetett szemeinek, amelyek több mint 300 fokos látószögben képesek látni.


Ezt lézeres távmérővel oldja meg a Nissan, amely a BR23C előtt 180 fokos látótérben, 2 méteres távon belül azonosítja az akadályokat, kiszámítja a távolságukat, és a fedélzeti mikroprocesszornak jelet küld, amely azonnal az ütközés elkerülésére irányuló műveletté alakul át.

A másodperc tört része alatt megtörténik az akadály észlelése, majd az autórobot a méh mozgásait utánozva azonnal irányt változtat a kerekeinek az ütközés elkerüléséhez szükséges mértékű elfordításával.

Az igazi érdekesség, hogy a jelenlegi rendszerektől eltérően ez az elkerülő manőver teljesen ösztönszerű módon zajlik le. “Ha ez nem így lenne, az autórobot nem tudna elég gyorsan reagálni ahhoz, hogy elkerülje az akadályokat” – magyarázza Toshiyuki Andoh, a Mobilitás Laboratórium és az autórobot-projekt vezetője. “A méhek számára a többi méh kikerülésére rendelkezésre álló végtelen lehetőség helyett itt csak a forgó mozgás, a gyorsítás, valamint a lassítás állt rendelkezésre.”

Ez az első lépés az azonnali kikerülést szolgáló technológia kifejlesztéséhez, amely a Nissan becslése alapján tíz éven belül bevonulhat a sorozatgyártású autókba. Később a navigációs rendszerrel összekapcsolva képes lehet, hogy az úton lévő akadályok elkerülésével vezesse el az autóst a megadott célhoz.