“A KERS jövő évi bevezetése a legnagyszerűbb kapcsolat lesz, amit az utóbbi tíz évben láttam a Forma-1 és az utcai autók között” – mondta Mario Theissen a BMW motorsportigazgatója nemrég, majd hozzátette: “Már a közúti járművek kutatásaival foglalkozó munkatársaim és a fejlesztési részleg is az ajtónkon kopogtat.”
És valóban. Albert Biermann, a BMW sportmodelljeit gyártó M GmbH fejlesztési vezetője most elárulta, hogy azt tervezik, hogy utcai autókban is bevetik az F1-es technológiát. A Forma-1-ben 2009-től kötelező KERS (Kinetic Energy Recovery System), azaz a mozgási energia-visszatápláló rendszer lényege, hogy a fékezéskor a felszabaduló energiát összegyűjti, majd tárolja, gyorsításkor pedig felhasználja.
Lényegében egy elektromos hajtás, amelyben elektromotor, generátor, akkumulátor, és egy, az egészet összehangoló vezérlés szerepel. Ez pedig egy belsőégésű motorral párosítva hibrid-hajtást ad, ahogy például a Toyota Priusnál is. Persze a Forma-1-ben az egész ötször kisebb, viszont ötször nagyobb teljesítményre képes, mint a normál autókban.
Egyelőre azonban nem teljesen biztonságos, miután épp a héten a BMW egyik szerelőjét a KERS tesztelése közben megrázta az áram. Pontos időpontot nem is jelöltek meg az utcai autókban való bevezetésére. Viszont egy ideje egy hasonló megoldás már szerepel a BMW-kben.
A szinte az össze új modellben szereplő fékenergia-visszanyerés (Brake Energy Regeneration) rendszer egyfajta intelligens energia-vezérlő, amely a fedélzeti áramellátást a fékezési és a motorfék-üzemállapotokra összpontosítja. Azaz lassításkor a fékenergiával töltik a kocsi hagyományos akkumulátorát, amely gyorsításkor működteti az elektromos fogyasztókat, mert ilyenkor a generátort lekapcsolja a hálózatról a nagyobb teljesítmény illetve a kisebb fogyasztás érdekében.
Nemcsak BMW, de a Ferrari is beveti az utcai autóban a KERS-t. Az olaszok 2015-re ígérik az első hibrid Ferrarit.