
Nasir Shah, a JATO globális üzletfejlesztési igazgatója szerint az általános hitelkorlátozások, valamint a növekvő olajárak okozzák a negatív hatásokat. Ezek hatására 2008 első féléves autóeladási adatai már 2,3 százalékos visszaesést mutatnak a tavalyi év első hat hónapjához képest.
Ami viszont változatlan, hogy a Volkswagen tartja vezető pozícióját Európában, mind június hónapban, mind pedig az első félévet tekintve. A német gyártó 833 ezer autót adott el idén, ami ugyan 5 ezerrel kevesebb, mint tavaly, de 145 ezerrel több, mint a második Fordé (688 ezer). A harmadik az Opel, 669 ezer darabos eladással.
Európa 10 legnagyobb autógyára közül mindössze kettő, a Fiat és a BMW tudta felülmúlni tavalyi teljesítményét. Az olasz cég 2,7 a bajor gyártó 6,1 százalékkal több autót adott el, mint 2007-ben. A legnagyobb vesztes a Top 10-ben a Toyota, amely 12,7 százalékkal, 62 ezerrel kevesebb járművet értékesített hat hónap alatt, mint egy éve.
Ha a modelleket nézzük, nincs meglepetés. Továbbra is folytatja töretlen sikerkarrierét a VW Golf, amely immár öt éve van a piacon. Az idei hatodik hónapban, 5000 darabbal megfejelve a tavaly júniusi számait, 45.178-an választották az alsó középkategória meghatározó autóját.
Ennek köszönhetően az idei első 6 hónapban már 17,6 százalékos növekedést mutat a típus. Már 254 ezer Golf kelt el, 40 ezerrel több, mint 2007 első felében. Ez akkor igazán megdöbbentő, ha látjuk, hogy a második helyezett Peugeot 207-esen kívül a Top 10 modelleladásai szabályosan zuhannak 2008-ban (Renault Clio -5,9%, Opel Corsa -4,2%, Ford Focus -7,7%, Opel Astra -10,2%, Ford Fiesta -9,2 %, BMW 3-as -11,3 %, FIAT Punto -22,1%)
Azonban a 207-es sem tudta hozni a tavalyi formáját, júniusban közel kilenc százalékkal fogyott kevesebb belőle, de köszönhetően az év eleji sikereinek, a hat hónapos mérleg még 2,2 százalékos pozitívumot jelez.