Többszöri ötletelés után a megtett úttal arányos díjakat számlázó hálózatot két év alatt szeretné kiépíteni a kormány Magyarországon. A korábban 2008-ra tervezett elektronikus útdíjfizetés 1063 kilométer autópályán és 5237 kilométer főúton épülne ki, legfeljebb 30 milliárd forintból, de a szakmai vélemények szerint akár 20 milliárd forintból is elkészülhet.

A közlekedési minisztérium terve szerint 2009 decemberére szerződést kötnének a legjobb ajánlattevővel, akinek egy éve maradna a díjszedő infrastruktúra kiépítésére, mert 2011. januártól szeretnék működtetni a rendszert, amelyet több hónapnyi éles – tehát az úthasználók számára díjköteles – tesztelésnek kell megelőznie a hálózat egészén.

A személygépkocsik még évekig a matricás rendszerben használhatják a sztrádákat. A tehergépkocsiknak és autóbuszoknak mérettől és úttól függő kilométerdíjat (26-46 Ft/km) kell majd fizetniük, de a pontos összeget még nem fogadták el. Az uniós szabályoknak megfelelően a magyarországi telephellyel rendelkező fuvarozók kedvezményt kaphatnak.

Működésének első fél évében több mint 33 milliárd forint pluszbevételt termelne a rendszer a költségvetésnek, végleges szolgálatba állítása után pedig évi 123-240 milliárd forintot is hozhat. További előny, hogy a matricás rendszer olcsóságát élvező, és hazánkon csak áthaladó kamionok jelentős része elkerülné a magyar utakat az ausztriai, illetve a németországi tarifákkal összevethető díjak miatt.

Forrás: Népszabadság