Egyre ritkul a tavaly még 111 ezer darabos kétütemű állomány hazánkban. A kétütemű motorral szerelt Trabantok, Wartburgok és Barkasok számának hirtelen csökkenése azzal magyarázható, hogy még mindig nem lépett hatályba az a rendelet, amely újra lehetővé tenné, hogy ezek a járművek katalizátor nélkül is megfeleljenek a környezetvédelmi, valamint a műszaki vizsgán – írja a Népszabadság.

Mivel a kétütemű autók zöldkártyája csak egy évig érvényes, egyre többeknek kell dönteniük: várnak a türelmi időre, s leteszik a kocsit, vagy a drága katalizátor beszerelése után megújítják az engedélyeket.

Egy 2003-as rendelet szerint 2005 nyarától már csak az a kétütemű kocsi felel meg a környezetvédelmi és a műszaki vizsgán, amelynek szénhidrogén-kibocsátása 2000 ppm alatt marad. Ezt az értéket csak katalizátorral lehet elérni. Mindezt ellenezték a Trabant- és Wartburg-tulajdonosok, mivel a katalizátor és a beszerelése 40-50 ezer forintos költség, ami több, mint az autó értéke. Érvelésüket elfogadták, s a türelmi időt megnyújtották 2008-ig.

Az év elején kiderült: a közlekedési tárca tovább nyújtaná a türelmi időt. Ennek bevezetését tavaszra ígérték, ám erre egyelőre nem került sor.
 

Forrás: Népszabadság