Motorblokk homokvárból

Mindkét eljárás során a prototípus számítógépes terve szó szerint apró darabokból valósul meg. Az elkészült alkatrész megmunkálása így nagyon precíz lehet.

Az SLS (Selective Laser Sintering) segítségével működőképes műanyag alkatrészeket készítenek úgy, hogy a por állagú alapanyag meghatározott pontjait lézerrel megolvasztják, amik így szilárddá válnak. Miután ez elkészült, egy réteggel feljebb ismét megolvasztják a műanyagport. A végén a kész alkatrészt csak ki kell emelni a maradék műanyagporból.

Hasonló módszerrel működik a 3D Sand Printing is. Itt az a különbség, hogy a homokágy meghatározott pontjaira kötőanyagot fecskendez egy nyomtatófejhez hasonló szerkezet és így épül fel rétegről rétegre a homok öntőforma. Ebbe folyékony fémet öntenek, így készül például a motorblokk.

Öt évvel ezelőtt még egy számítógépes tervből több mint hat hónap múlva készült csak el az első, működőképes prototípus. A Ford tervei szerint ma csupán tíz hét szükséges ahhoz, hogy az első vonalak meghúzásától a teljesen új fejlesztésű motor prototípusa el is készüljön. Egyes kisméretű motoralkatrészek egy nap alatt is megszülethetnek, megspórolva az elkészítésükhez szükséges speciális szerszámok legyártásának költségét és idejét.