A Peugeot otthagyta a rali világbajnokságot, mert a jövőben a hosszú távú versenyeken szeretne sikert elérni, hallottuk korábban. Terveik szerint 2007-ben indulnának a Le Mans-i futamon. Ebben semmi különös nincs, ám a francia gyár elárulta, hogy dízelmotoros versenyautóval szeretne győzelmeket szerezni.

Könnyen lehet, hogy nem az övék lesz a dicsőség az első dízel győzelem után Le Mans-ban, hiszen az Audi tegnap bemutatta az R10-est. Márpedig a hosszú távú versenyekre tervezett új versenyautóban öngyulladós erőforrás dolgozik.

Felhőtlen öröme azonban egyik gyártónak sem lehet, mert a BMW már jócskán beelőzte őket. 1998-ban a bajor gyár egy dízel versenyautóval is nevezett a nürburgringi 24 órás futamra.

A magyar mérnök, Dr. Anisits Ferenc vezette csoport egy 2.0 literes turbódízel motoros 3-assal az M3-mal rajthoz álló másik gyári csapatot, és mindenki mást is maga mögé utasított. Ez volt akkor minden idők legjobb dízelmotoros eredménye az autósportban.

A most bemutatott Audi is hasonló taktikával készül, azaz a benzinesekhez hasonló teljesítményt, de annál jóval nagyobb nyomatékot párosítanak kisebb fogyasztással. Ez utóbbi pedig jelentős időmegtakarítást jelenthet, a kevesebb tankolás győzelmet hozhat. Sőt, a hatalmas nyomaték miatt a versenyzőknek kevesebbszer kell váltaniuk.

Szemben a korábbi 3,6 literes, V8-as benzinessel, ezúttal 5,5-ös, 12 hengeres TDI került a nyitott versenygépbe. A két turbóval lélegeztetett V motor 650 lóerőt tud, ám az igazi gyorsulást az 1100 newtonméteres nyomaték adja, ami főleg kigyorsításkor jöhet jól. Ezzel sikerült a világ legnagyobb literteljesítményű dízelét megépíteni.

A személyautókéhoz hasonlóan 1600 baron történik az üzemanyag beporlasztása, ám a Garrett feltöltők, a hagyományos TDI-k 0,8-1,55 baros nyomásával szemben itt akár 2,94 bar nyomást is előállítanak.

Ehhez viszont komoly munka hárult az erőátvitelt és a gumikat tervező mérnökökre, hiszen valahogy el is kell jutattni az útra a főtengelyen jelentkező erőket.

Az R10-es versenyautó akár erősebb is lehetne a jelenleginél, mert versenyautókban szokatlan módon részecskeszűrővel látták el. Ez érthető is, hiszen eléggé rontaná a TDI-k imázsát, ha a kocsi traktorként okádná a füstöt.

Az új motorhoz új vázat is terveztek, a karbonszálas csővázszerkezetbe feszesen építik be a motort és a váltót, ami még merevebbé teszi az egész járművet. A laposabb kasztni alatt a tengelytáv is nőtt, ez az autó kezelhetőségét javítja.

1999-ben mutatkozott be az R8 Le Mans-ban, ahol az utóbbi hat évben ötször győzött. Máshol is sikeres volt a versenygép, hiszen 77 versenye közül 61-et megnyert. Jelenleg még folynak a tesztek az R10-essel, az autónak nyárra, a Le Mans-i 24 órásra kell csúcsformába lendülnie.