Lesújtana a szabálytalankodókra a BM

Közlekedési balesetben évente 1200-1300-an halnak meg Magyarországon, ami ugyan csökkenést mutat a korábbiakhoz képest, de nem eléggé. Az EU által kiírt célok szerint a csatlakozó országokban tíz év alatt a felére kellene csökkenteni a balesetek számát.

[bekkep]Hazánkban azonban továbbra is az európai átlag feletti a halálos, a súlyos kimenetelű, valamint a könnyű sérüléssel végződő esetek száma. Ennek legfőbb okát leginkább az abszolút és a relatív (adott út és látási viszonyokhoz mért) gyorshajtásban látják a szakaemberek.

Miután a rendőrségnek nem áll rendelkezésre elég sebességmérő készülék, ezért általában átfogó, országos akciókkal próbálják kiszűrni az elvakult gyorshajtókat. Ez azonban nem hozza a várt eredményt.

Sőt a hagyományos sebességmérések esetében is problémák vannak. Amikor ugyanis a rendőrség nem állítja meg a gyorshajtót, csak fényképez, sokszor nem lesz büntetés a dologból.

[bekkep]A felmérések szerint az esetek felénél a tulajdonos azzal küldi vissza az adatszolgáltatási felszólítást, hogy vélhetően valamelyik családtagja volt a gyorshajtó, akire azonban a törvény értelmében nem köteles terhelő vallomást tenni.

Éppen ezért a Belügyminisztérium változtatni szeretne, tudta meg a Népszabadság. Bevezetnék az objektív felelősség elvét, azaz ha egyértelműen igazolni tudja a hatóság a szabálysértés tényét, de a szabálysértő személye nem azonosítható az autó tulajdonosát, üzembentartóját büntetnék meg. A büntetés alól mentesülne, ha felfedné ki ült a volánnál.

A BM másik tervezet szerint az önkormányzatok is vásárolhatnának sebességmérőket, és a traffipaxokat saját közigazgatási területükön telepíthetnék. Emellett jogot szereznének, hogy az egyértelműen (fénykép) bizonyított eseteknél lefolytassák a szabálysértési eljárást.
Ezzel nem csak saját útjaik biztonságát javíthatnák, de bevételhez is jutnának, ugyanis a befizetett bírság egy része őket illetné meg.

[bekkep]Hazánkban újabban elterjedt az a szokás is, hogy a vezetők a rendszámtáblák leszerelésével védekeznek a büntetések ellen.

Autópályán a számítógépes rendszer törli a jármű felvételét, ha nem egyértelmű a rendszám azonosítása, a közterület-felügyelők szintén ez alapján bírságolják meg a tilosban parkolókat, illetve a fizetőövezetben nem fizetőket. A tervek értelmében ezekben az esetekben a jövőben akár 60 ezer forintos büntetést is kiszabhatnának.