Porsche turbót szülinapra!

Maga az ötlet, hogy a kipufogógázt – amely különben kárba veszne -, turbófeltöltőn keresztül a motor teljesítményének növelésére használják, Dr. Alfred Büchi, svájci mérnök fejéből pattant ki, pontosan száz évvel ezelőtt.

[bekkep]Találmánya gyakorlati hasznosítására azonban további tizennyolc évet kellett várnia, amíg 1923-ban két személyszállító hajó tízhengeres ikermotorjait turbózták fel vele 1750-ről 2500 lóerősre.

Versenypályán a turbófeltöltős Porsche 917/30-as 1973-ban, több mint 1100 lóerejének köszönhetően szinte leradírozta versenytársait. Később a túl nagy teljesítményéből adódó szabálymódosításnak esett áldozatul, a versenypályáról egyenesen a múzeumba került.

Az autógyártásban első ízben 1974 októberében, a stuttgarti sportautó-gyár jelent meg a piacon kipufogógáz által hajtott turbófeltöltővel felszerelt, szériagyártású sportkocsival.

A legújabb Porsche turbónál – benzinmotoroknál a világon elsőként – változó geometriájú feltöltőt alkalmaznak. Az autót magát még nem láthattuk, de kémfotókatmár mutattak róla.

[bekkep]Dízel üzemű járműveknél már a 90-es évek óta sikerrel használják ezt a megoldást, de a benzines motoroknál eddig nem használták. Más turbóspecialista cégekkel együttműködve, az űrtechnikában használt, különlegesen jó hőálló képességű anyagokat is felhasználnak a gyártás során, hogy a kifejezetten magas kipufogógázok mellett is alkalmazható legyen a technológia.

Korábban más gyárak két, egy kisebb és egy nagyobb méretű, párhuzamosan beépített feltöltővel oldották meg, hogy a motor mindig a kívánt teljesítményt szolgáltassa.